هفتمین مجمع اقتصاد فناوری نانو
صعود به سبک فاتحان اورست
صعود به سبک فاتحان اورست
میگویند بیش از 70 درصد تلاشها برای فتح اورست ناموفق است. تنها افرادی از پس این سعود طاقتفرسا، پرتنش و پیشبینیناپذیر برمیآیند که علاوهبر آمادگی جسمانی، ذهنیت قوی و پیشبرنده داشته باشند. به نظر میرسد این روزها کسبوکارهای نوآور، محیطی پیچیدهتر و ناپایدارتر از همیشه را تجربه میکنند. گویی بقا و رشد آنها در این سفر در گرو یادگیری، چابکی و نگرشی از جنس فاتحان اورست است.
هفتمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو تلاش داشت تا به نکاتی بپردازد که توجه به آنها میتواند بقای شرکت های دانشبنیان در شرایط پیچیده و پرتلاطم را به دنبال داشته باشد.
استارتآپها، بنابه دلایل متنوعی با شکست روبرو میشوند. تحقیقاتی در این زمینه انجام شده که نخستین عامل شکست را به بحث محصول معطوف میکند. بسیاری از فناوران و کارآفرینان، عمده تمرکزشان بر روی محصول است. آنها سعی میکنند تا یک محصول عالی را روانه بازار کنند. اما هنگامیکه وارد بازار میشوند، میبینند که آن محصول، با چیزی که مشتری نیاز دارد، کاملاً متفاوت است. در حقیقت، آنها زمان را از دست دادهاند.
هر زمان که بحران یا رکود پیش میآید، بازاریابها خودشان را در یک دریای شدیداً متلاطم میبینند و متأسفانه هیچ دو بحرانی، تلاطم یکسانی ندارند. این یعنی شما نمیتوانید بگویید بحرانی که الان با آن روبرو هستیم، با بحرانی که قبلاً اتفاق افتاده، یکسان است و در نتیجه رفتارهای ما هم میتواند یکسان باشد. مطالعهای در دانشگاه هاروارد انجام شده که نشان میدهد، برخی شرکتها در بحران رفتارهایی بروز میدهند که در درازمدت، موجب میشود در حین بحران و بعد از آن، عملکرد بهتری داشته باشند.
احتمالاً همه ما میدانیم که استراتژی چیز مهمی است و به دنبال این هستیم که برای کسبوکار خودمان، استراتژی مناسبی تدوین کنیم. اما چرا استراتژی مهم است و ما از استراتژی چه میخواهیم؟ معمولاً انتظاری که از فرآیند تدوین استراتژی میرود، این است که یک شناخت خوب، دقیق و عمیق نسبت به صنعت، بنگاه و جایگاهمان در آن صنعت فراهم نماید. بتوانیم چشماندازی برای سازمان خلق نموده و مسیر و نقشه راه برای رسیدن به آن چشمانداز را ترسیم کنیم.
فناوریها دارند به جلو میروند. روی هم افتادن آنها هم دارد خطرناکتر میشود. این تشخیص ما است که از این وضعیت، تنش استخراج کنیم یا آن را یک فرصت ببینیم. دانستن این موارد، به شما کمک میکند تا اگر برای کسبوکار، سیاستگذاری و یا زندگی خودتان، یک طراحی انجام میدهید، نگاه و عینک خطی را برداشته و یک عینک نمایی بزنید. البته من نمیگویم که این عینک نمایی هم پایدار است. شاید پنج سال دیگر، چیز دیگری باشد.