مراحل راه‌ اندازی استارت‌ آپ

استارت ‌آپ‌ها یکی از پدیده‌های دنیای مدرن هستند که از جذابیت خاصی برخوردارند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به‌ جای در پیش گرفتن یک زندگی کسالت‌ بار کارمندی استارت ‌آپ خود را راه‌اندازی کرده و با چالش‌های آن دست‌ و پنجه نرم کنند. برخی از افراد تصور‌ می‌کنند که راه‌اندازی استارت ‌آپ نیاز به استعدادهای خاصی دارد که بسیاری از وجود آن بی‌بهره هستند؛ اما حقیقت آن است که هیچ از کس از بدو تولد استعداد استارت ‌آپی بودن نداشته و این موضوع را از طریق آموزش‌های مختلف یاد گرفته است. البته در تأثیر استعدادها و مهارت‌های خاص هر فرد بر روی موفقیت او نمی‌توان شک کرد، اما به هرحال درصد زیادی از موفقیت در این مسیر بستگی به اتخاذ روش‌های درست دارد. در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره‌ی نحوه‌ راه اندازی استارت آپ آن توضیح دهیم.

استارت ‌آپ‌ها یکی از پدیده‌های دنیای مدرن هستند که از جذابیت خاصی برخوردارند.

استارت ‌آپ چیست؟

استارت ‌آپ نوعی از کسب‌ و کار است که مبتنی بر استفاده از فناوری انجام‌ می‌شود. هر شخص یا گروهی که قصد راه‌ اندازی استارت ‌آپ دارد، در واقع تلاش‌ می‌کند تا برای یک مسئله یا مسائل معین راه‌حل‌های نوینی را ارائه دهد. البته استارت ‌آپ‌هایی هم هستند که ممکن است بدون اتکا به فناوری فعالیت کنند، اما آنچه امروزه به عنوان معنای درست استارت ‌آپ نزد همگان شناخته شده است، قابل تفکیک از فناوری نیست. تمام استارت ‌آپ‌ها از یک ایده شروع‌ می‌شوند؛ ایده‌ای که احتمالاً مردم از آن استقبال زیادی خواهند کرد. برخی از استارت ‌آپ‌ها برای ماه‌ها و یا حتی سال‌ها بر روی یک ایده تمرکز کرده و سعی‌ می‌کنند به آن جامه‌ی عمل بپوشانند. استقبال مشتریان نقش بسزایی در موفقیت یا عدم موفقیت یک استارت ‌آپ دارد. اگر مشتریان نسبت به یک ایده بی‌تفاوت باشند، در حقیقت استارت ‌آپی نیز وجود نخواهد داشت.

استارت ‌آپ ناب چیست؟

Lean startup یا استارت ‌آپ ناب استارت ‌آپی است که سعی دارد با یک رویکرد علمی فعالیت‌های مرتبط با کسب‌ و کار را مدیریت کند و از منابع موجود خود به نحوی انعطاف‌پذیر استفاده کند. در استارت ‌آپ ناب علاوه بر مهم بودن سطح ارائه‌ی خدمت یا محصول، رشد سریع خود کسب‌ و کار نیز اهمیت دارد و تلاش بر آن است تا از روش‌های بهینه‌سازی در مدیریت کسب‌ و کار استفاده شود.

با اطمینان عمل کنید!

استارت ‌آپ ناب لزوماً به معنای آن نیست که پول کمتری را هزینه کنید و یا اینکه دچار شکست نشوید؛ بلکه به معنای آن است که از یک فرآیند مدیریتی مطمئن و مؤثر برای انجام فعالیت‌های خود استفاده کنید. رویکرد استارت ‌آپ ناب به شما‌ می‌آموزد که چگونه در مسیر کارآفرینی مطمئن قدم بردارید و برنامه‌ریزی‌هایتان را بر اساس احتمالات و حدس و گمان جلو نبرید. مسئله‌ی عدم اطمینان یکی از چالش‌های جدی استارت ‌آپ‌ها است که گاه‌ می‌تواند تهدیدی برای تمام فعالیت‌های آن‌ها محسوب شود. یک راه مؤثر برای کاهش عدم اطمینان و پیامدهای منفی مرتبط با آن، تولید نمونه‌ای از محصول یا خدمت است که بتواند یک نگاه واقع‌بینانه به فعالان کارآفرینی به دست دهد.

هوشمندانه کار کنید نه زیاد!

یک استارت ‌آپ ناب این فرضیه را مطرح‌ می‌کند که هر استارت ‌آپ بدنبال پاسخ دادن به چند سؤال اساسی است. استارت ‌آپ‌ها به‌جای پرسیدن این سؤال که آیا این محصول‌ می‌تواند ساخته شود، پاسخ به سؤال‌های دیگری را دنبال‌ می‌کنند؛ سؤال‌هایی مانند «آیا این محصول باید ساخته شود؟» و اینکه «آیا‌ می‌توان یک کسب و کار پایدار پیرامون محصول یا خدمتی خاص راه اندازی کرد؟» برای پاسخ دادن به این سؤال‌ها علاوه بر مطالعات نظری و تحقیقات اولیه، باید آزمایش‌هایی نیز انجام شود و حتی یک نمونه محصول تولید شود تا بتوان بازخوردهای لازم را در مراحل بعد انجام داد. اصطلاح MVP اشاره به این مرحله دارد و به معنای حداقل محصول قابل عرضه است؛ محصولی که ویژگی‌های محصول نهایی را تا حد بالایی داشته باشد و بتوان با عرضه‌ی آن به مشتری، بازخوردهای نسبتاً واقعی و تعیین کننده دریافت کرد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تولید نمونه محصول، آن است که بیشتر‌ می‌توان بر روی مراحل مختلف کار دقت کرد و آسیب‌های بالقوه و بالفعل را شناسایی نمود. کارآفرینی استارت ‌آپی به مراتب از سایر انواع کارآفرینی حساسیت‌های بیشتری دارد و این حساسیت‌ها اغلب در مقیاس کلان قابل اندازه‌گیری نیستند. در بسیاری از مواقع استارت ‌آپ‌ها پس از تولید نمونه‌ی محصول به نکات جدیدی دست پیدا‌ می‌کنند که هیچ گاه در محاسباتشان آن‌ها را درنظر نگرفته بودند. این موضوع همچنین‌ می‌تواند منجر به شناخت قابلیت‌های جدیدی از محصول شود که تا پیش از این به آن توجه نشده بود. استارت ‌آپ‌های حرفه‌ای به نیازهای مشتریان بیشتر توجه دارند تا خواسته‌های آن‌ها؛ اصلاً مهم نیست که مشتریان چه‌ می‌گویند و یا چه‌ می‌خواهند؛ مهم آن است که آن‌ها نیازهایی دارند که حتی خودشان نیز هیچ‌گونه اطلاعی از آن‌ها ندارند.

حالا نوبت توسعه محصول اولیه است!

بعد از اینکه حداقل محصول قابل عرضه را تولید کردید، باید برای آن چرخه‌های بازخورد طراحی کنید تا در تمام مراحل عرضه به مشتری بتوانید معیارهای معین را اندازه‌گیری کنید. اگر در مرحله بازخوردگیری با مشکل یا مشکلاتی مواجه شدید،‌ می‌توانید از تکنیک «۵ چرا» استفاده کنید. این تکنیک به شما‌ می‌گوید که در هنگام مواجهه به هر مشکل بپرسید که چرا این مشکل پیش آمد و سپس آن قدر این چرا را در مراحل بعد تکرار کنید تا به ریشه‌ی اصلی مشکل دست پیدا کرده و آن را برطرف کنید. در صورتی که پس از اجرای این چرخه توانستید نتایج قابل قبولی را دریافت کنید و بازخوردهای خوبی بگیرید، در مرحله‌ی بعد‌ می‌توانید اعضای بیشتری را به تیم اضافه کرده و فعالیت‌هایتان را توسعه دهید.

به سوی بهتر شدن حرکت کنید

تولید موفق یک محصول پایان راه نیست! کارآفرینی با رویکرد استارت ‌آپ ناب به دنبال پیشرفت هرچه بیشتر است و در پیش روی خود هیچ محدودیتی را نمی‌بیند. این به معنای آن نیست که استارت ‌آپ‌ها با هیچ مشکلی مواجهه نیستند؛ بلکه آن‌ها سعی‌ می‌کنند نهایت استفاده را از تهدیدها و چالش‌ها بکنند و از آن‌ها در جهت تقویت کسب‌وکار خود بهره بگیرند. استارت ‌آپ ناب همواره به پویایی فکر‌ می‌کند و به‌جای سکون بر روی یک مسئله، به صورت مداوم بر روی آن پردازش انجام‌ می‌دهد تا به نتیجه‌ی مطلوب برسد.

اگرچه این نکات اصول اساسی راه اندازی استارت ‌آپ هستند، اما این نکته را به خاطر داشته باشید که همیشه در حین فعالیت با مسائلی روبه‌رو خواهید شد که قبلاً به آن‌ها فکر نکرده بودید؛ بنابراین در اینگونه مواقع آرامش خود را حفظ کنید و به دنبال راهکارهایی برای کنترل مسائل پیش آمده باشید. توجه به مراحل ذکر شده در بالا سبب می‌شود تا نسبت به نقشه‌ی راه استارت ‌آپ خود با چشمانی باز و به دور از آرمانگرایی عمل کنید و از این طریق احتمال هرگونه خطای مخرب و اشتباهات بزرگ را تا حد ممکن کاهش دهید.

 

منابع:

  1. http://theleanstartup.com

  2. https://blog.hypeinnovation.com

نوشته های مرتبط