نیازسنجی بازار و بررسی نیاز مشتری

در فرآیند تولید محصول باید با توجه به نیاز مشتری، محصولی تولید شود. به این معنی که نمی‌توان بدون شناسایی مشتریان و نیازهای آن‌ها، محصولی را تولید کرد.همانطور که می‌دانید در فرآیند تولید محصول باید با توجه به نیاز مشتری، محصولی تولید شود. به این معنی که نمی‌توان بدون شناسایی مشتریان و نیازهای آن‌ها، محصولی را تولید کرد. استراتژی‌های خاص برای شناسایی نیاز مشتری یک عنصر جدایی‌ناپذیر از برنامه‌ی بازاریابی هر شرکتی است. درک نیاز مشتری کمک می‌کند تا پروژه‌های توسعه‌ی محصول، برنامه‌های مرتبط با ارتباطات و بازاریابی و انتخاب‌های مربوط به توزیع محصولات را بهبود بخشید.
شرکت‌هایی که محصولات خود را بدون تحقیق و توجه به نیاز مشتری راه‌اندازی می‌کنند، خطرات ناشی از شکست را به همراه خواهند داشت و ممکن است محصول نهایی مورد استقبال مشتریان قرار نگیرد. بنابراین نیاز است که با جمع‌آوری اطلاعات در مورد نیازها و خواسته‌های مشتریان، محصولی را تولید کرد.
به طور کلی اگر شما در حال حاضر مشتریان خود را در اختیار دارید، انجام این کار برایتان بسیار ساده‌تر است. به این ترتیب به راحتی می‌توانید از داده‌های موجود در شرکت خود استفاده کنید تا نیازهای مشتریان خود را طبقه‌بندی کرده و برخی از آن‌ها را برای تحقیقات بعدی خود انتخاب کنید. اما اگر فرآیند توسعه‌ی محصول شما بخشی از توسعه و راه‌اندازی اولیه‌ی شما باشد، نمی‌توانید از داده‌های داخلی استفاده کنید، زیرا هنوز مشتریان خود را در دسترس ندارید.
انجام تحقیقات در مورد نیاز مشتری بعنوان بخشی از استراتژی بازاریابی، دیدگاه وسیعی از نیاز بازار را برای شما فراهم می‌کند. تحقیقات منتشر شده در مورد بازار محصول را در بخش‌هایی که بعنوان هدف در نظر گرفته‌اید، بررسی کنید تا بتوانید روند و تغییر الگوهای خرید را شناسایی کنید. از وب‌سایت‌های مشتریان خود برای ارزیابی استراتژی‌های محصول و  نیاز بازار و شناسایی فرصت‌هایی برای تشخیص نیازهای فعلی و آینده‌ی آن‌ها، بازدید کنید. اطلاعات بدست آمده می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. روش‌های مختلفی وجود دارند که با بکارگیری آن‌ها می‌توانید مخاطبان خود و نیازهایشان را مورد بررسی و تحقیق قرار دهید. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از بازخورد مشتریان
  • استفاده از رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌ها
  • ایجاد همکاری با مشتریان
  • مدیریت کردن ارتباطات با مشتریان

 

شناسایی نیاز مشتری با استفاده از بازخورد

بهره‌گیری از بازخورد مشتریان بعنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی در تشخیص نیاز بازار و مشتریان کمک زیادی می‌کند. با استفاده از این روش شما می‌توانید نگرش مشتریان نسبت به محصولات و خدمات خود را بهتر درک کنید و این موضوع که آیا نیازهای آن‌ها را به خوبی برآورده کرده‌اید یا خیر، مورد بررسی قرار دهید. با استفاده از موارد زیر می‌توان از این روش بهره‌مند شد:

  1. یک انجمن یا نظرسنجی در وب‌سایت خود و یا در یکی از رسانه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید تا مشتریان بتوانند نظرات خود را ارسال کنند.
  2. مشتریان را برای عضویت در انجمن‌های دیگر تشویق کنید تا تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و توصیه‌هایی برای تغییر یا بهبود وضعیت محصول ارائه دهند.
  3. نظرات مشتریان را بررسی کنید و به درخواست‌های آن‌ها پاسخ دهید تا بتوانید به بهبود توسعه‌ی محصول کمک کنید.

 

از رسانه‌های اجتماعی کمک بگیرید

با در نظر گرفتن رسانه‌های اجتماعی و تأثیر آن‌ها در استراتژی ارتباطات خود، می‌توان به درک درستی از نیاز مشتری دست یافت. شما می‌توانید بحث‌ها و گفتگوها را در مورد محصولات خود و سایر رقبا پیگیری کنید و با استفاده از نگرش مردم نسبت به توسعه و بهبود شرایط محصولات خود اقدام کرده و با توجه به نیاز بازار به تنظیم چشم‌انداز محصول خود بپردازید. رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند که اطلاعات بیشتری نسبت به مشتریان خود و بازخورد آن‌ها نسبت به محصولات دریافت کنید.

 

ایجاد همکاری با مشتریان برای تولید محصولات جدید

همکاری با مشتریان به منظور ایجاد استراتژی جدید در تولید محصولات، به شما این اطمینان را می‌دهد که محصول نهایی منعکس کننده‌ی نیاز مشتری شما خواهد بود. از نمایندگان مشتریان کلیدی و خاص خود در تیم پروژه‌ی توسعه‌ی محصولات دعوت کنید و از آن‌ها بخواهید که اطلاعاتی در مورد نیازهای خود و  بازخوردشان در ارتباط با محصولات پیشین به شما ارائه کنند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. یک گروه از مشتریان را برای تست یا ارزیابی نمونه‌های جدید محصول دعوت کنید و از آن‌ها بخواهید نظرات خود را به روشنی بیان کنند. برای مثال در صنعت نرم‌افزار، ناشران می‌توانند نسخه‌های بتا را قبل از انتشار عمومی برای مشتریان انتخاب شده اجرا کنند.

 

با مدیریت ارتباط با مشتریان نسبت به نیاز مشتری آگاه شوید

استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری، شما را قادر می‌سازد که بینش خود را با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارید نسبت به نیاز مشتری توسعه دهید. سیستم‌های CRM اطلاعات مربوط به تمام مخاطبین و معاملات مشتریان را جمع آوری می‌کنند، در مورد تاریخ خرید و خدمات دریافتی توسط مشتریان، درخواست محصول، شکایات، تنظیمات کانال ارتباطی و پاسخ به کمپین‌های بازاریابی اطلاعات ارائه می‌دهند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها در یک سیستم CRM، می‌توانید یک تصویری از نیاز مشتری و ترجیحات شخصی آن‌ها ایجاد کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده چند ابزار و تکنیک دیگر برای جمع‌آوری اطلاعات و تحقیق در مورد نیاز مشتری وجود دارد. بعنوان مثال از جستجوی گوگل به وسیله‌ی کلمات کلیدی مربوط به محصولات و خدمات و یا از اطلاعات موجود در وب جهانی استفاده کنید. از این طریق به سادگی می‌توانید رقبای خود را پیدا کنید و تحقیق کنید که چگونه نیاز مشتری خود را مرتفع می‌کنند. همچنین می‌توانید مخاطبان هدف خود را به درستی شناسایی کنید و تا حد ممکن بر اساس خواسته‌های آن‌ها عمل کرده و آن‌ها را به سوی خود جذب کنید.
بنابراین می‌توان گفت که بهترین راه برای بدست آوردن اطلاعات در مورد نیاز مشتری و نیاز بازار جمع‌آوری اطلاعات از منابع موجود و در دسترس است. مهم نیست که این اطلاعات از پایگاه داده‌های داخلی به‌دست آمده‌اند یا از داده‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی، بلکه درست بودن و مفید بود آن‌ها برای بهبود محصولات اهمیت دارد. همانطور که بیان شد روش‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان نیاز مشتری را در تولید و توسعه محصولات اعمال کرد.

 

 

 

منابع:

http://smallbusiness.chron.com

ttp://www.entrepreneurshipinabox.com/

نوشته های مرتبط

ارسال یک دیدگاه