راهکارهای مؤثر برای تحقیقات بازار در ارائه‌‌ی محصول

راهکارهای مؤثر برای تحقیقات بازار در ارائه‌‌ی محصول

راه‌اندازی کسب و کار همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد به‌ حساب می‌آید. گسترش امکانات، توسعه‌ی زیرساخت‌های تکنولوژیک و هم‌چنین بالا رفتن سطح تحصیلات آکادمیک در جامعه ممکن است هرکسی را وسوسه کند تا از کارمندی فرار کرده و به فکر راه‌اندازی کسب و کار جدید باشد. در دنیای امروز مشتری حرف اول را می‌زند و به همین خاطر موفقیت شما تا حد زیادی بستگی به خواست‌ها و علایق او دارد. محصولی که شما تولید می‌کنید باید نیازهای واقعی مشتری را پوشش دهد و بر اساس نیازهای کلی بازار طراحی شده باشد. بنابراین قبل از عرضه‌ی مستقیم محصول در ابتدا باید برآورد درستی از شرایط بازار داشته باشید که اصطلاحا تست بازار نامیده می‌شود. در این مرحله تحقیقات بازار انجام می‌گیرد که در نتیجه‌ی آن ممکن است لازم باشد تغییراتی را در محصول موردنظر و شیوه‌های ارائه آن، قبل از عرضه نهایی به بازار به وجود آورید. در این مقاله نکاتی را درباره تست بازار و نحوه بازخوردگیری از محصول برای شما توضیح می‌دهیم.

۱- واکنش‌ها را بسنجید

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند درباره محصول، دید بهتری را به شما ارائه دهد، واکنش مصرف‌کنندگان است. البته تا قبل از عرضه نهایی به بازار نمی‌توانید واکنش عموم مردم را به‌صورت مستقیم بسنجید. اما این کار را می‌توانید با عرضه محصول به‌صورت آزمایشی در یک یا چند منطقه جغرافیایی محدود انجام دهید و بازخوردها را تجزیه و تحلیل کنید. معمولاً افراد اشتراکات زیادی در سلیقه دارند و اگر محصول شما از نظر ۵۰۰ نفر یک محصول قابل قبول به‌حساب بیاید، می‌توانید امیدوار باشید که در سطح وسیع نیز مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. البته گاهی ممکن است سلیقه افراد یک منطقه جغرافیایی با منطقه دیگر به کلی متفاوت باشد؛ پس عوامل استقبال یا عدم استقبال را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا برآورد دقیق‌تری از تست بازار داشته باشید.

۲- محصول خود را به کارشناسان معرفی کنید

یک نشست خبری با مدیران شرکت‌ها و معرفی محصول در مرحله طراحی و یا حتی قبل از آن، تأثیر زیادی در بازخوردگیری و استفاده از نظرات کارشناسان خواهد داشت. کارشناسان مورد اعتماد می‌توانند به عنوان یک مخاطب بیرونی ضعف‌های محصول را بهتر ببینند و پیشنهادات بهتری ارائه دهند. اهمیت این امر به ویژه برای زمانی که در ابتدای راه باشید بیشتر است. چون نیاز به اعتبار کارشناسان و متخصصان دارید و احتمالاً آنها در مراحل بعدی هم بتوانند کمک بیشتری به شما بکنند؛ حتی ممکن است بخواهند در بخش‌هایی از پروژه‌های تولیدی شما شریک شوند.

۳- بسترهای روانی لازم را در مصرف کننده ایجاد کنید

به‌طور کلی پوشش رسانه‌ای یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید به فکر آن باشید. ممکن است این کار در ابتدا در سطح محدودی انجام شود و بعداً دامنه تبلیغات آن به رسانه‌های عمومی کشیده شود. خوشبختانه گسترش امکانات ارتباطی این کار را تسهیل کرده است و شما می‌توانید صرفاً با معرفی ویژگی‌های یک محصول حتی بدون ذکر برند آن، نظرات کاربران زیادی را مطالعه کنید و نگاه واقع بینانه تری را کسب کنید.

۴- از تحقیق و آزمایش خسته نشوید

برای رسیدن به محصولی قابل قبول که از موفقیت آن هم مطمئن باشید، باید حوصله زیادی به خرج دهید. تست بازار فقط یک کار صوری نیست؛ بلکه یکی از مراحل اصلی کار است که نه فقط شما بلکه رقبای شما هم زمان زیادی را بر روی آن صرف کرده‌اند. ممکن است یک محصول جزییات زیادی داشته باشد؛ بنابراین تمام این جزییات باید در تحقیقات بازار مورد مطالعه قرار بگیرند و آزمایش شوند. تحقیقات بازار مانند تراش یک مجسمه است که مدام باید از زوایای مختلف مورد بازبینی قرار گیرد و اصلاحات کوچک و بزرگی برای صاف و صیقلی شدن آن انجام گیرد.

۵- زمان عنصر حیاتی است

درست در زمانی که شما مشغول کار هستید، رقبای شما در حال فعالیت هستند و تلاش می‌کنند بهترین و جدیدترین محصولات را به بازار ارائه دهند. بنابراین یک برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشید و اهداف خود را به‌صورت دقیق و جزیی مشخص کنید. البته برنامه شما باید انعطاف پذیری لازم را داشته باشد. مراحل تحقیقات بازار و تست بازار معمولاً در زمانی بیشتر از زمان مورد انتظار انجام می‌شوند و شما نباید به خاطر پایبند بودن به برنامه از کنار این مراحل به سادگی بگذرید.

۶- یک نسخه آزمایشی ارائه دهید

ممکن است حتی بعد از عرضه نهایی محصول نیز بسیاری از نکاتی که به آن توجه نکرده بودید، از سوی افراد مختلف به شما پیشنهاد شود. بنابراین اگر بعد از انجام مفصل تحقیقات بازار هنوز هم اطمینان کافی کسب نکرده‌اید، می‌توانید محصول را به‌صورت آزمایشی به بازار عرضه کنید و مصرف‌کنندگان را هم از آزمایشی بودن آن به‌طور رسمی مطلع کنید. در این صورت وجود هرگونه اشکال احتمالی، آسیب زیادی به اعتبار برند شما نمی‌رساند؛ چون افراد می دانند که قرار است با یک محصول آزمایشی مواجه شوند که احتمالا در مراحل بعد بهتر خواهد شد. برعکس ممکن است افراد زیادی پیدا شوند که تمایل داشته باشند به شما در بهتر شدن محصولتان کمک کنند.

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا