چالش و استراتژی‌های فروش در بازار B2C

چالش و استراتژی‌های فروش در بازار B2C

 مکانیزم بازار B2C یک شکل از تجارت الکترونیکی است که هدف آن فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان است. خریدار اقدام به خرید کالا برای خود می‌کند. محصولات یا خدمات در این وضعیت اشیاء کسب‌وکار هستند، در حالی‌ که سازمان مصرف‌کننده و فروشنده افراد آن هستند. رابطه در حوزه B2C یکی از عناصری است که زنجیره‌ی فرآیندهای کسب‌وکار در فعالیت‌های تجاری امروز را تشکیل می‌دهد. اساس بازار B2C بر مبنای ایجاد یک رابطه‌ی مستقیم و شخصی بین شرکت و مشتری است. این نوع رابطه بر فروش مستقیم و میل به کاهش تعداد واسطه‌ها دلالت دارد. هرچه تعداد واسطه‌ها کمتر باشد، سازمان‌ها از قیمت‌های رقابتی اطمینان می‌یابند و نوسانات خود را کنترل می‌کنند. هدف از این فعالیت‌ها افزایش حاشیه‌ی فروش است.

در مکانیزم بازار B2C اغلب فرایندهای ارتباطی و انجام معاملات تجاری با مصرف‌کنندگان از طریق اینترنت صورت می‌گیرد. B2C فقط یک‌ خرده‌فروشی آنلاین نیست بلکه شامل بانکداری آنلاین، خدمات مسافرتی، مزایده‌های آنلاین و سایت‌های سلامت است.

 ویژگی‌های مدل B2C

مکانیزم بازار B2C بر فروش مستقیم و بازاریابی بین یک کسب‌وکار و یک مصرف‌کننده از طریق یک وب‌سایت تجارت الکترونیک، تمرکز دارد. حجم خرید پایین‌تر محصولاتی که قیمت بالاتر دارند، معمولاً شرکت‌های B2C را از بقیه مشخص می‌کند. از آنجا که این مدل به معاملات فردی وابسته است و خریدار عمده‌فروشی را حذف می‌کند، شرکت ‌سود بالاتر را به دست می‌آورد. در حالی ‌که مصرف‌کننده همان مقدار پول و یا گاهی میزان پول کمتری پرداخت می‌کند. B2C برای شرکت‌های کوچک‌تر کارآمدتر است چون مصرف‌کنندگان فردی فقط به دنبال خرید محصولی با بهترین قیمت هستند.

 انواع مدل B2C

شرکت‌های B2C به ۵ دسته‌ی اصلی فروشندگان مستقیم، واسطه‌های آنلاین، مدل‌های مبتنی بر تبلیغات، مدل مبتنی بر جامعه و مدل‌های مبتنی بر هزینه تقسیم می‌شوند.

این شرکت‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. در برخی کسب‌وکارهای B2C از بیش از یک نوع مدل برای رسیدن به مخاطبان استفاده می‌شود.

  • فروشندگان مستقیم

فروشندگان مستقیم مانند خرده‌فروشان آنلاین، از طریق یک وب‌سایت، محصول و یا خدمات را به‌ طور مستقیم به مشتری می‌فروشند. شما می‌توانید فروشندگان مستقیم را به خرده‌فروشان الکترونیکی و تولیدکنندگان تقسیم کنید. خرده‌فروشان الکترونیکی محصولات انبار خود و یا شرکت‌های دیگر را به بازار عرضه می‌کنند. تولیدکنندگان محصولات از اینترنت به‌عنوان کاتالوگ و از کانال‌های فروش برای از بین بردن واسطه‌ها استفاده می‌کنند.

  • واسطه‌های آنلاین یا الکترونیکی

واسطه‌‌های آنلاین نقش و فعالیتی مشابه کارگزار را انجام می‌دهند. کسب‌وکار به شرکت‌های غیر B2C این امکان را می‌دهد از برخی مزایا بهره ببرند. کارگزاران به خریداران، خدمات ارائه می‌دهند و به فروشندگان با تغییر فرآیندهای تعیین قیمت کمک می‌کنند.

  • مدل مبتنی بر تبلیغات

وب‌سایت‌های معتبر بر مدل‌های مبتنی بر تبلیغات تکیه می‌کنند. این وب‌سایت‌ها خدمات رایگان به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کنند و از درآمد حاصل از تبلیغات برای پوشش هزینه‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را به سایت خود جذب می‌کنند و تبلیغات ایده‌آل برای شرکت‌های دیگر انجام می‌دهند. تبلیغ‌کنندگان هزینه‌ای به سایت‌هایی که میزان ترافیک بالا دارند برای قرار دادن تبلیغات در سایتشان پرداخت می‌کنند.

  • مدل مبتنی بر جامعه

مدل‌های مبتنی بر جامعه روش‌های تبلیغاتی را تلفیق می‌کنند که بر ترافیک سایت‌هایی تکیه‌ می‌کنند که بر گروه‌های تخصصی برای ایجاد جوامع متکی متمرکزند. فروش و تبلیغات جمعی از بازاریابی اجتماعی و شبکه با تمرکز بر گروه‌های خاص که محصولات خاص می‌خواهند بهره می‌برد. به ‌عنوان ‌مثال، سایت‌های برنامه‌نویسان کامپیوتر برای تبلیغ محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کامپیوتر بسیار عالی هستند.

  • مدل‌های مبتنی بر هزینه

خدمات اشتراک در دسته مدل‌های مبتنی بر هزینه قرار می‌گیرند. رایج‌ترین این نوع خدمات، اشتراک‌های آنلاین به مجلات و یا سایت‌های فیلم مانند Netflix است. این شرکت‌ها به کیفیت محتوای خود برای متقاعد کردن مصرف‌کنندگان برای پرداخت هزینه معمولاً اسمی توجه می‌کنند.

 

استراتژی‌های  B2C برای فروش

استراتژی‌های B2C برای صاحبان کسب‌وکار کوچک از اهمیت شایانی برخوردار است. شغل مدیر فروش برای توسعه باید بر روی یک فهرست برای فعالیت‌های فروش کلید و استراتژی‌های بازاریابی تمرکز کند. فروش در بازار  B2C با توجه به سطح بالای رقابت در بسیاری از بازارها و با توجه به نیازها و خواسته‌های در حال تغییر مشتریان چالش‌برانگیز است.

در بازار B2C معمولاً چرخه‌ی فروش کوتاه است. مصرف‌کنندگان بیشتر مایل هستند سریع تصمیم بگیرند که چیزی را بخرند یا نخرند. چگونه محصولات خود را به مصرف‌کنندگان می‌فروشید و به اهداف کوچک فروش محصولات دست می‌یابید؟

 

مدیران فروش بر استراتژی تمرکز کنید

فروش محصول و خدمات به مصرف‌کنندگان اغلب به یک نیروی فروش بزرگ‌تر نیاز دارد. برای توسعه و مدیریت مؤثر گروه فروش، باید یک مدیریت فروش مناسب داشته باشید.

بر شرح دقیق مسئولیت‌های کارکنان فروش و به ‌ویژه مدیر فروش و هم‌چنین استفاده از استراتژی‌های بازاریابی B2C هدفمند تمرکز کنید. موفقیت کسب‌وکار شما درگرو یک استراتژی قوی و مؤثر است.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام دهید این است که با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و برحسب توانایی خود برای بیان ارزش منحصر به ‌فرد کسب‌وکار شما، تفاوت‌ها و ویژگی‌ها، مزایا و منافع سازمان، محصولات و خدمات خود روابطی قوی ایجاد کنید.

باید اهمیت شناخت نیازهای مشتری خود و حمایت از آن نیازها را درک کنید. طرح کسب‌وکار کوچک شما باید شامل استراتژی‌های بازاریابی B2C و اقداماتی برای فعالیت‌های فروش باشد. لیست زیر برای شما است. برای اینکه بر روی اصول اولیه آنچه باید انجام دهید تا از موفقیت در فروش و رشد کسب‌وکار کوچک اطمینان یابید تمرکز کنید. همیشه به یاد داشته باشید اول‌ازهمه روی مشتری خود تمرکز کنید. اگر مشتری یک تجربه خرید راحت، بدون دغدغه و حتی لذت‌بخش و به‌یادماندنی داشته باشد مشتری بازهم خرید خواهد کرد.

  1. شما با محصول یا خدمات خود آشنا هستید.
  2. شما با کسب‌و‌کار خود آشنا هستید و از صنعت و  محیط کسب‌وکار خود آگاهی دارید.
  3. چالش رسیدن به مشتری یا جذب آن‌ها است: شما باید محل مناسبی انتخاب کنید (خواه یک مکان فیزیکی یا یک مکان آنلاین).
  4. شما باید رویکرد فروش مبتنی بر ارزش خود را به نحوی نشان دهید که مصرف‌کنندگان بتوانند تصمیم‌گیری کنند. آن‌ها را با برندها و تبلیغات جالب جذب کنید.
  5. بازار B2C همیشه به تبلیغات، برندسازی و تاکتیک‌های پیام فروش نیاز دارد.
  6. اطمینان یابید پیشنهاد فروش شما وسوسه‌انگیز است.
  7. اطمینان یابید که سیستم کسب‌وکارتان یک تجربه خرید سریع و آسان برای مشتری به ارمغان می‌آورد.

فرایند بازاریابی B2C می‌تواند یک فرآیند سریع و آسان برای هر دو مشتری و شما باشد. هدف این است که یک رابطه قوی با مشتریان خود ایجاد کنید. برقراری رابطه بلندمدت، بازدهی ارتباط با مشتری می‌تواند دشوار باشد. تجربه خرید خوبی را برای مشتریان خود رقم بزنید و آن‌ها قطعاً دوباره به ‌سوی شما می‌آیند.

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا