نوآوری یا مرگ: چه چیزی باعث ترویج و پرورش نوآوری می‌شود؟

فارغ از اینکه شرکتی کوچک یا بزرگ داشته باشید، نوآوری برای رشد آن بسیار مهم است. نوآوری نه‌ تنها به برندها کمک می‌کند از رقبای خود پیشی بگیرند، بلکه هر ایده‌ی جدید، فرصتی برای بهبود زندگی روزمره‌ی مصرف‌کنندگان است.

شرکت‌هایی که به‌ درستی تغییر و تحول ایجاد می‌کنند به موفقیت پایدار دست می‌یابند. اگر شرکتی نوآوری ایجاد نکند، شرکت‌های نوآور، آن‌ها را از دور خارج می‌کنند. مدیرعامل مایکروسافت ساتیا نادلا می‌گوید:«صنعت ما به سنت احترام نمی‌گذارد بلکه تنها به نوآوری احترام می‌گذارد». هر ساله هزاران شرکت جدید و جاه‌طلب در دنیا با بودجه‌ها و سرمایه‌های فراوان راه‌اندازی می‌شود. هدف همه‌ی آن‌ها ایجاد نوآوری‌های جدید با اختراع یک محصول جدید و یا ساخت محصولی است که حداقل ۲۵٪ بهتر از محصولات فعلی دیگر؛ بهتر باشد. با این، تعداد کمی از آن‌ها در رسیدن به هدف خود موفق می‌شوند. اما چرا همه‌ی این شرکت‌ها در رسیدن به هدف خود موفق نمی‌شوند؟ چه عواملی بر موفقیت و عدم موفقیت آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟

امروزه، نوآوری برای حفظ یک مزیت رقابتی در بازار جهانی در حال تغییر بسیار مهم است. با این‌ حال، بسیاری از مدیران و رهبران شرکت‌ها نیز اذعان دارند که تلاش‌های نوآوری آن‌ها کم یا ناموفق است. ما در این مقاله نتایج کسب‌ و کار حاصل از نوآوری، چالش‌ها و عوامل مهم برای ایجاد نوآوری موفق و دلیل اهمیت استراتژی را بررسی می‌کنیم. در دنیای کسب‌ و کار امروزی، شرکت‌ها به‌طور مداوم برای نوآوری از سوی کارکنان، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران تحت‌فشار قرار می‌گیرند. نوآوری می‌تواند یک برنامه‌ی کار درازمدت باشد و برای هر کسب‌ و کار نوع نوآوری متفاوت است.

طبق نظرسنجی که از سوی PricewaterhouseCoopers انجام شد، اکثر مدیران اجرایی می‌گویند که به توانایی طرح ایده‌ها و رویکرد جدید اهمیت زیادی می‌دهند. ۶۱ درصد مدیران اجرایی سراسر جهان می‌گویند که نوآوری اولویت و یا هدف اصلی در کسب‌وکارهای آن‌ها است.

نوآوری هدف یا اولویت کسب‌ و کار است

نوآوری اصل کسب‌ و کارهای مدرن است. بنابراین، جای تعجبی ندارد که ۶۱ درصد از مدیران اجرائی که در نظرسنجی خدمات حرفه‌ای پرایس واتر هاوس کوپرز شرکت کرده‌اند، می‌گویند که نوآوری اولویت اول در کسب‌وکار آن‌ها است. برای اینکه بدانیم چه چیزی برای ترویج نوآوری در شرکت شما موردنیاز است اینفوگرافیک زیر را بررسی می‌کنیم:

نوآوری را می‌توان در اشکال و اندازه‌های مختلف دید؛ اما سؤال این است که چگونه شرکت‌ها تشخیص دهند چه نوع نوآوری مناسب کسب‌وکار آن‌ها است؟

عناصر مهم برای نوآوری موفق

بیشترین چیزی که باعث ترویج نوآوری می‌شود فرایندها و حمایت گسترده در سراسر سازمان است. بر اساس یک نظرسنجی از پرایس واتر هاوس کوپرز، پنج عامل مهم وجود دارد که باعث ترویج نوآوری می‌شود: فرهنگ سازمانی مناسب برای ترویج و حمایت از نوآوری (۵۷ درصد)، رهبری قوی کسب‌وکار (۴۴ درصد)، خلاقیت (۳۱ درصد)، تمایل به چالش کشیدن هنجارها و ریسک‌پذیری (۳۷ درصد) و توانایی کشف ایده‌ها در سراسر سازمان (۳۱ درصد).

تلاش‌های نوآوری ناکارآمد و کند است

اگرچه اکثر رهبران کسب‌وکار ایجاد نوآوری را تمرکز و هدف اصلی خود می‌دانند، اکثر آن‌ها موفق به پیاده‌سازی نشده و یا استراتژی‌های نوآوری مؤثری را اجرا نمی‌کنند. این مسئله به دلایلی چون محدودیت‌های بودجه و منابع یا عدم فرایندهای نوآوری سازمان‌یافته است. علاوه بر این، اکثر شرکت‌ها نمی‌دانند چه ایده‌هایی را باید دنبال کنند و چگونه موفقیت در نوآوری را بسنجند.

باوجود اهمیت و توجه زیادی که به نوآوری شده است ولی بیش از نیمی از رهبران کسب‌وکار که از سوی شرکت Accenture موردبررسی قرار گرفتند، استراتژی‌های نوآوری ندارند و رهبرانی که استراتژی دارند به نحو کارآمد و مؤثری آن‌ها را پیاده نمی‌کنند. ۵۵ درصد به نحو مؤثر به دنبال فرصت‌های نوآوری نیستند. ۶۶ درصد شرکت‌ها استراتژی‌های نوآوری مشخصی ندارند.

 

یک رویکرد جامع ایجاد نوآوری مناسب است

بنابراین، اتخاذ رویکرد جامع به نوآوری می‌تواند بسیاری از فشارهای ناشی از اجرای نوآوری را کاهش دهد. نوآوری باید بخشی از یک سیستم جامع و رسمی برای کسب بازده‌های مثبت برای یک شرکت در طول زمان باشد. طبق مطالعه Accentre، شرکت‌های دارای چنین سیستمی بازده‌های بسیار چشمگیری به دست می‌آورند. اگرچه نوآوری ممکن است یک‌شبه و یا با اجرای یک طرح نوآورانه رخ ندهد ارزش و اهمیت آن‌ها در طول زمان مشخص خواهد شد. طبق نظرسنجی ارزیابی نوآوری Bain، شرکت‌هایی که عملکرد خوبی در اجرای طرح‌های نوآوری دارند رشد سریع‌تر و چشمگیرتری نسبت به شرکت‌های دیگر دارند. در واقع، شرکت‌هایی که نوآوری می‌کنند ۸۴ درصد سریع‌تر رشد می‌کنند.

اینفوگرافیک زیر به ما نشان می‌دهد که چه چیزی برای نوآوری موردنیاز است. نوآوری از بالا شروع می‌شود، از رهبر شرکت که فرهنگی را تعریف کند که نوآوری و ریسک‌پذیری پذیرفته شود. کارکنان را نباید به خاطر عدم موفقیت تنبیه کرد و ایده‌های آن‌ها را نباید نادیده گرفت. برای جذب و حفظ بهترین افراد در شرکت، ایده و نظرات آن‌ها را نباید فقط شنید بلکه باید اجرا کرد. همان‌طور که می‌بینید، اتخاذ یک رویکرد جامع به نوآوری کمک می‌کند از موفقیت در محل کار اطمینان یابید. این بدان معناست که شما دیگر نمی‌توانید صرفاً بر فنّاوری اکتفا کنید، شما باید فرهنگ خلاقیت و نوآوری را پرورش دهید به این معنا که استراتژی و ساختارهایی برای مدیریت فرایند نوآوری از مفهوم تا پیاده‌سازی نوآوری را طراحی کنید.

منبع:

https://www.entrepreneur.com/article/228516

http://www.huffingtonpost.com/visualnewscom/what-really-fosters-innov_b_3983755.html

 

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا