چگونه نوآوری را بازاریابی کنیم؟

انتظارات مشتری را باید برآورده کرد، اما آنچه مشتریان به‌عنوان یک نوآوری تصور می‌کنند ممکن است به‌صورت عرضه‌ی بهینه‌ی محصول فعلی باشد. این چیزی نیست که شما دنبال آن هستید. برای دستیابی به موفقیت واقعی، شما باید خواسته‌ها و تصورات قبلی را کنار بگذارید و نوآوری خود را به‌صورت یک محصول یا ایده‌ی فرهنگی طراحی کنید. پس‌ از آن باید به دنبال بازاریابی برای نوآوری خود باشید. سرمایه‌گذاری روی بازاریابی نوآوری مهم است؛ چرا که در صورت موفقیت می‌توانید یک برند بسازید.

ارتباط با بازار، خود گامی اساسی در جهت موفقیت تجاری ایده یا نوآوری جدید است. بدون بازارها، بخش‌های آن‌ها و انواع مشتریان، ایده یا نوآوری شما هیچ ارزش واقعی ندارد.

اولین گام در ارزیابی نوآوری‌تان باید شناخت پتانسیل بازار آن باشد. شما هم‌چنین باید مشتریان احتمالی که آن را خواهند خرید و یا در غیر این صورت از تولید آن سود می‌برند را شناسایی کنید. شناخت مشتریان یا کاربران نهایی و نحوه‌ی جذب مشتریان برای فروش نوآوری یا ایده ضروری است. مشتریان یک محصول را فقط به خاطر کارکرد آن نمی‌خرند. آن‌ها یک محصول یا خدمات را به دلیل قیمت آن، با دوام بودن، مناسب و مطلوب بودن، قابلیت‌ دسترسی به آن(سهولت خرید)، سهولت استفاده از آن(کاربرپسند بودن)، وضعیت آن(برندینگ)، اثرگذاری آن(اثربخشی، احساس عاطفی) می‌خرند. همه‌ی این پارامترها را باید در طراحی و نوآوری در نظر گرفته باشید. این راهنما به شما کمک می‌کند که بفهمید مشتریان شما چه کسانی هستند، انگیزه‌ی آن‌ها از خرید چیست و چگونه استراتژی‌های بازاریابی مؤثر را برای جذب مشتریان بیشتر به کار ببرید.

  • شناخت مشتریان

– مشتریانی که خرید می‌کنند

ممکن است تحقیقاتی که قبلاً درباره‌ی بازار محصول یا ایده انجام داده باشید گسترده و استراتژیک بوده باشند و محیطی که در آن ایده‌های جدید و نوآوری شما ممکن است به موفقیت دست یابد را توصیف کرده باشید. شما در حال حاضر باید مشخص‌تر و هدفمندتر عمل کنید. اگر نمی‌دانید که مشتریان نوآوری شما چه کسانی و یا کجا هستند، چگونه می‌توانید نوآوری خود را به آن‌ها بفروشید؟

شما باید این مسائل را برای ارزیابی انگیزه‌های مشتریان خود بررسی کنید:

_ چه عواملی بر تصمیمات خرید آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟

_ مشتریان احتمالی شما چه کسانی هستند؟ آیا ممکن است برخی زودتر از دیگران خرید کنند؟

_ چه چیزی بر زمان تصمیمات خرید مشتریان تأثیر می‌گذارد؟

  • آنچه باعث می‌شود مشتریان خرید کنند

تصمیم مشتری برای خرید به‌ طور کلی پس از طی ۵ مرحله زیر صورت می‌گیرد:

۱)شناخت مسئله

 خریدار مشکل یا نیاز خود را شناخته و برای حل مشکل به دنبال خرید است. نوآوری باید به‌گونه‌ای باشد که مشکلی از مردم حل کند.

۲)جستجوی اطلاعات

خریدار به دنبال کسب اطلاعاتی درباره‌ی نحوه‌ی برطرف کردن نیاز یا حل مشکل است. آن‌ها معمولاً چند گزینه برای رفع نیاز یا حل مشکل پیدا می‌کنند.

۳)ارزیابی گزینه‌ها

در هنگام ارزیابی گزینه‌ها، مشتریان ۶ عامل را در نظر می‌گیرند که ممکن است ایده‌ها و نوآوری‌های جدید هم جزء آن‌ها باشد. از دید مشتری، تصمیم به خرید یک فناوری جدید ریسک بالایی دارد. مشتریان نمی‌‌خواهند به دلیل بازار و یا عدم اطمینان از فناوری، هزینه‌های تغییر یا نیازهای آموزشی تصمیمات بدی بگیرند. نوآوری خود را با عوامل زیر مقایسه کنید.

  • مزیت نسبی

 آیا مزایای به‌کارگیری فناوری جدید شما بیشتر از هزینه‌های آن است؟ چون مشتریان برای ایده یا نوآوری شما پول می‌پردازند و یکی از عواملی که در خرید آن‌ها اثر دارد قیمت محصول است، بنابراین، همیشه انتظار دارند که نسبت به پولی که پرداخت می‌کنند محصول شما مزیت‌هایی هرچند نسبی نسبت به قیمت آن داشته باشد.

  • سازگاری

روش انجام کارها با نوآوری شما چقدر مشابه روش‌های موجود است؟

قطعاً هرچه روش‌های کار با نوآوری شما راحت‌تر از روش‌های موجود باشد و پیچیدگی آن کمتر باشد بهتر است.

  • پیچیدگی

سهولت استفاده از محصول جدید چقدر است؟

یکی از چیزهایی که در نوآوری در محصول یا ایده باید به آن دقت کرد سادگی است. هرچقدر کار با محصول راحت‌تر و درعین‌حال کارایی آن بالا باشد احتمال خرید بالا می‌رود.

  • قابلیت آزمایش

 آیا می‌توان محصول جدید شما را به‌صورت محدود آزمایش کرد؟

 مشتریان بسیار علاقه‌مند هستند که قبل از خرید محصول آن را تست کنند چون این کار باعث می‌شود عملاً نحوه کار و سهولت استفاده از آن را ببینند.  همچنین می‌توانند مزایای نوآوری شما را هنگام آزمایش مشاهده کنند که درنتیجه در تصمیم خرید تاثیر بسزایی دارد.

  • توانایی انتقال مزایای محصول

 چقدر گفتن مزیت‌های خرید و استفاده از محصول شما به مشتریان احتمالی راحت است؟

هرچقدر مزایای محصول بیشتر قابل‌مشاهده باشد گفتن آن به مشتریان احتمالی راحت‌تر است. چون عملاً به آن‌ها مزایا را نشان می‌دهید حتی نیاز به توصیف مزایا کمتر می‌شود.

  • قابلیت مشاهده

تا چه حد مزایای استفاده از محصول جدید برای مصرف‌کننده قابل‌مشاهده است؟

در مورد مزایای قابل‌مشاهده بودن نوآوری شما در موارد قبل اشاره کردیم؛ بنابراین، باید بدانید که صرف آگاهی مشتریان شما از سودمندی نوآوری کافی نیست. بخش فروش و بازاریابی شما باید بفهمد چگونه این نوآوری شما، ۶ عامل بالا را برای مشتریان برآورده می‌کند.

۴) تصمیم خرید

بدیهی است که اگر نوآوری شما ۶ عاملی که در بالا ذکر شد را برآورده کند مشتری نوآوری شما را می‌خرد. هروقت خریدار درباره بهترین گزینه تصمیم خود را گرفت آن‌ها بر سر قیمت خرید چانه می‌زنند و نوآوری جدید شما را می‌خرند.

۵) ارزیابی پس از خرید

پس از خریداری محصول یا خدمات جدید شما، خریدار ارزیابی می‌کند که آیا نوآوری شما نیازها و انتظارات آن‌ها را برآورده کرده است یا خیر. پاسخ آن‌ها در این مرحله به‌احتمال‌زیاد تعیین خواهد کرد خریداران چه نوع رابطه‌ای با شما و نوآوری‌های آینده شما خواهند داشت. اگر بتوانید ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کنید قطعا بازخوردهای آن‌ها درباره نوآوری‌تان را دریافت خواهید کرد و این امر به توسعه و بهبود نوآوری کمک می‌کند.

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا