۵ مرحله مهم که برای توسعه محصول جدید باید از آن گذر کرد

 

مراحل توسعه‌ی محصول جدید

شرکت‌های تولیدی بزرگ می‌دانند که میزان شکست در محصولات و خدمات جدید در بعضی از بخش‌ها می‌تواند تا ۹۰ درصد باشد. این آمار بسیار ترسناک بوده و ممکن است همواره آن‌ها را از تصمیم‌گیری در مورد تولید یا توسعه‌ محصول جدید بازدارد. خوشبختانه راه‌های زیادی وجود دارد که شانس محصول شما را در کسب موفقیت در بازار بالا برده و آن را از دچار شدن به سرنوشت شکست باز می‌دارد.

مراحل  بهینه‌سازی شانس موفقیت برای توسعه‌ی محصول جدید به‌ قرار زیر است:

  • شناسایی فرصت‌های موجود و خلق ایده برای بهره بردن از این فرصت‌ها
  • سنجش موقعیت
  • توسعه دادن مفهوم و تبدیل آن به محصول
  • آزمودن، آزمودن و…
  • درک موقعیت و درنهایت راه‌اندازی
  • شناسایی فرصت‌های موجود و خلق ایده برای بهره بردن از این فرصت‌ها

بدون شک اگر هیچ‌کس نباشد که به محصول شما نیاز داشته باشد، احتمال شکست آن در بازار بسیار قوی است. نقطه‌ی آغاز توسعه‌ محصول جدید، تحلیل و آنالیز وضعیت فعلی و قدرت پیش‌بینی پتانسیل‌های موجود در بازار و وضعیت مشتریان است. باید دانست که سطح انتظارات مشتریان از یک محصول چقدر بوده و هم‌چنین از عادات مصرفی مردمی که قرار است محصولی جدید به آن‌ها ارائه شود اطلاعات کافی در دست داشت. این داده‌ها به شما به‌عنوان تولیدکننده درکی از امکان توسعه محصول جدید را می‌دهد و خواهید دانست آیا این محصول مورد نیاز این بازار هست یا خیر؟

مدیران با تجربه با چشم‌انداز استراتژیک یک شرکت می‌دانند که در بازار پر رقیب امروز، مشتریان و شناخت دقیق آن‌ها کلید درک فرصت‌های موجود در بازار است و فقط با این دانش می‌توان به توسعه محصول جدید پرداخت.

  • سنجش موقعیت

پس از جمع‌آوری اطلاعات در مورد روند بازار و طرح‌ریزی اهداف استراتژیک مجموعه، گام بعدی تجزیه‌ و تحلیل بخش یا بخش‌هایی است که محصول توسعه‌ یافته به آن‌ها وارد می‌شود. این مرحله به معنی پیش‌بینی عادات خرید مشتریان برای تحلیل و تصمیم‌گیری در مورد شیوه‌ و اندازه‌ی ارائه‌ی محصول در آینده است. به این معنی که جمع‌آوری اطلاعات در مورد زمان‌هایی که مردم یک منطقه خرید می‌کنند، موضوعی مهم در توسعه محصول جدید است.چراکه ارائه‌ی محصول در فصولی که به هر دلیل حجم دادوستد در بازاری پائین می‌آید ، منجر به شکست آن محصول می‌شود. به‌ طور کلی شناسایی نیازهای مشتریان به روند توسعه محصول جدید کمک کرده و آن را با معیارهای مشخصی طبقه‌بندی می‌کند.

  • توسعه دادن مفهوم و تبدیل آن به محصول

در این مرحله ایده‌ی توسعه محصول جدید برای رفع نیازهای مشتری ساخته‌ و پرداخته می‌شود. نحوه‌ی رسیدن به این مرحله چگونه است؟ دریافت نظرات از کاربران باهوشی که ممکن است بتوانند نیازهای آینده در بازار را پیش‌بینی کنند. این افراد می‌توانند خالق ایده‌های تازه برای تولید یا توسعه محصول جدید باشند. قرارگیری آن‌ها در کنار تیمی که متشکل از تخصص‌های لازم برای طراحی و تولید یک محصول جدید است، هم‌چنین شامل بازاریابانی می‌شود که دانش و اطلاعات کافی در مورد بازار و پتانسیل‌های آن دارند. در کنار فرد یا افرادی که توانایی آن‌ها مدیریت مسائل مالی است، می‌تواند منجر به تولید یا توسعه محصول جدید و کسب موفقیت آن در بازار شود.

مجموع این افراد باید بتوانند:

  • نیازهای مشتری را در آینده تحلیل کنند.
  • با شناخت درست از بازار و مشتریانش از پس رقابت با رقیبان بربیایند.
  • پتانسیل‌های موجود برای کسب سود بیشتر را دریابند.
  • آزمودن، آزمودن و…

حالا شما باید نمونه‌ی اولیه از محصول خود را بسازید و میزان قدرت و نحوه  عملکرد آن را ارزیابی کنید و درنهایت بتوانید به چند پرسش زیر در مورد محصول خود پاسخ دهید:

  • آیا این محصول مجموعه‌ای از ویژگی‌های موردنیاز مشتری را ارائه می‌کند؟
  • آیا میدانیم زمان مناسب ارائه‌ی این محصول به بازار چه موقع است؟
  • با توجه به هزینه‌هایی که صرف تولید و توسعه محصول جدید شده است، این محصول به‌اندازه‌ی کافی مفید و مؤثر است؟
  • آیا این محصول تعادل لازم را بین هزینه‌های توسعه محصول جدید و تولید سود و کسب ثروت برقرار می‌کند؟

هم‌چنین لازم به ذکر است که تلاش در کاهش هزینه‌های توسعه محصول جدید در اوایل کار، سودآوری را افزایش می‌دهد. این به معنی آن است که کم کردن هزینه‌های اولیه تولید محصول می‌تواند سهم بازار را افزایش دهد و خود به‌ خود هزینه‌های تولید را پایین بیاورد. در روند توسعه‌ی محصول جدید پائین بودن هزینه‌های تولید به معنی کسب موفقیت بیشتر در رقابت است.

  • درک موقعیت و در نهایت راه‌اندازی

قدم بعدی با محصولی که مراحل طراحی را پشت سر گذاشته و تمام جنبه‌های آن مورد مطالعه کافی قرار گرفته است، تصمیم‌گیری در مورد موقعیت استراتژیک آن است.

آیا علاوه بر مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه‌ی یک محصول را می‌شناسید؟ این مرحله نیاز به توجه جدی به موضوع اقتصاد و عملکرد عاطفی مشتریان نسبت به یک محصول دارد.

با سرعت‌ بالای پیشرفت فناوری در دنیای امروز شیوه‌های قدیمی بازاریابی برای توسعه محصول جدید پاسخگو نبوده و پایدار نیستند. در واقع وقتی قیمت‌ها و ویژگی‌های محصولات رقیب مشابه یکدیگر هستند، آنچه عمدتاً باعث انتخاب یک محصول می‌شود به دلایل عاطفی و احساسی بر می‌گردد. این اتفاق در قلب ارتباطی است که مشتری با برند یک شرکت برقرار می‌کند.

به‌عنوان‌مثال : شرکت کوکاکولا سال‌هاست که در عرصه‌ی رقابت،  از رقبای خود پیش است اما استراتژی تبلیغاتی او چند سالی است که رویکرد خود را عوض کرده و از توضیح ویژگی‌های یک نوشیدنی گوارا، به برقراری ارتباط عاطفی با مشتریان خود تغییر جهت داده و آخرین کمپین تبلیغاتی این شرکت با شعارهای ” خوشبختی باز” و ” مزه کردن احساس ” بسیار موفق و سودآور بوده است. این به معنی درک مدیران کوکاکولا از ارتباط عاطفی‌ای است که مشتریان با یک محصول برقرار می‌کنند.

این‌ یک اصل در دنیای رقابت است. تنها با یک برنامه‌ریزی دقیق در توسعه محصول جدید و توجه به فاکتورهای انسانی است که می‌توان در بازار محصولی موفق ارائه و در نهایت سود سهام شرکا را به‌موقع پرداخت کرد.

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا