ضرورت همکاری شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های دانش بنیان

ضرورت همکاری شرکت­‌های صنعتی بزرگ با شرکت‌­های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا در توسعه‌ی کسب و کار بر هیچ کسی پوشیده نیست. هر چه بر تعداد کارآفرینان افزوده می­شود، به همان میزان اشتیاق جهت همکاری، تولید و تبادل نظر نیز افزایش می­یابد. طبق تحقیقات صورت گرفته برای پیشبرد اهداف و توسعه، اکثر شرکت­های بزرگ برخی از امور خود را به شرکت­های دانش بنیان و یا کسب و کارهای کوچک می‌­سپارند. این شرکت‌­ها انگیزه­ای مشترک دارند. آن‌ها معتقدند دستیابی به رشد و توسعه به سادگی به دست نمی‌­آید؛ در نتیجه شرکت‌های صنعتی بزرگ به گونه‌­ای فزاینده به دنبال کارآفرینانی هستند که به آن‌ها در دستیابی به رشد و توسعه کمک نمایند.

از قضا شرکت­‌های دانش بنیان و شرکت­‌های صنعتی در شرایطی که به جای رقابت با یکدیگر، همکاری نمایند؛ هر دو می­‌توانند سرعت موفقیت خود را بهبود ببخشند. شرکت­‌های دانش بنیان و شرکت­‌های صنعتی می­‌توانند از مهارت­‌های متفاوت، ارزشمند و کاملاً مکمل یکدیگر بهره ببرند. توانایی شرکت‌­های بزرگ صنعتی در زمینه‌ی بسط ایده‌ی موفق و توسعه‌ی آن در سطح بازار است. در حالی که شرکت‌­های دانش بنیان در خلق ایده‌­های موفق عملکرد بهتری دارند. از همین رو شرکت‌­های صنعتی می­توانند از دانش شرکت‌­های نوآور، دانش بنیان و ایده‌­های آن‌ها بهره جسته و این ایده‌­های ناب را در بازار توسعه داده و اجرایی نمایند. در نتیجه بواسطه‌ی همکاری این دو گروه رشد توسعه و پیشرفت هر دو گروه با سرعت بیشتری صورت می‌­پذیرد.

این که شرکت­‌های دانش بنیان و شرکت‌­های صنعتی در ابتدا در برابر همکاری با یکدیگر مقاومت نشان دهند، کاملاً طبیعی است. چرا که هر یک دارای سرعت پیشرفت متفاوتی بوده و اهداف گوناگونی را دنبال می­کنند. کسب و کارهای کوچک و نوآور همواره فناوری‌­های جدیدی خلق کرده و مدل‌­های تجاری جدیدی را توسعه می­‌دهند. در حالی که کسب و کارهای صنعتی بزرگ به منظور حفاظت از امنیت مالی خود به آرامی اختراعات را دنبال می‌­کنند.

به عبارتی شرکت‌­های صنعتی قدیمی، اداری و ریسک گریز دیده می‌­شوند؛ در حالی که شرکت­‌های نوآور دانش بنیان مسئولیت ناپذیر، بی تجربه و تحول آفرین به نظر می‌­رسند. با این وجود شرکت­‌های دانش بنیان قادرند ظرفیت­‌هایی را در اختیار شرکت‌­های صنعتی قرار دهند که منجر به پیشرفت دو طرف شده و از سوی دیگر شرکت‌های بزرگ نیز می­‌توانند از دانش و مهارت کسب و­ کارهای کوچک بهره جسته و بواسطه‌ی برون سپاری امور، برخی از وظایف خود را در اختیار شرکت­‌های دانش بنیان قرار دهند.

 

مزایای شرکت­‌های صنعتی برای شرکت­‌های دانش بنیان

  • اعتبار: از آنجا که روزانه شرکت‌­های دانش بنیان متعددی در حال شکوفایی بوده که برخی نیز پس از مدت زمانی کوتاه شکست می­‌خورند، همکاری این شرکت‌­ها با شرکت‌­های برجسته منجر به کسب اعتبار این کسب و کارهای کوچک می‌­شود. حضور کسب و کارهای بزرگ منجر به جدی گرفتن کسب و کارهای کوچک توسط مشتریان و شرکای احتمالی می‌­گردد.
  • توزیع: عموماً کسب و کارهای کوچک دارای مجاری توزیع محدودی هستند. در نتیجه‌ی بهره­‌مندی از مجاری شرکت‌های برجسته امکان حضور سریع‌تر در بازار و دسترسی بیشتر را برای آن‌ها فراهم می­‌کند. این کار منجر به آزمایش محصولات آن‌ها در سطحی وسیع‌تر شده و شایستگی آن‌ها را بهتر نشان می­‌دهد.
  • روابط عمومی و برندسازی: شرکت‌­های برجسته می­‌توانند بواسطه‌ی روابط عمومی و برندینگ به کسب و کارهای کوچک کمک کنند. شرکت­‌هایی که مدتهاست راه اندازی شده­‌اند تمام شکست‌­ها و پیروزی‌­های مرتبط با روابط عمومی را تجربه کرده‌­اند و به خوبی می‌­توانند به شرکت‌های نوآور کوچک کمک کنند. آن‌ها می­‌توانند به شرکت­‌ها کمک کنند که از اشتباهات اجتناب کرده و از موقعیت‌­های اجتناب ناپذیر دشوار به سلامت عبور کنند. به علاوه یک ارتباط خوب به شناخت نام تجاری در بین مردم کمک شایانی می‌­نماید.

 

مزایای شرکت­‌های دانش بنیان برای کسب و کارهای کوچک

 

این همکاری برای شرکت­‌های صنعتی امکان بهره‌­مندی از دنیای خلاقانه‌ی تحول آفرین شرکت­‌های دانش بنیان را فراهم می‌­کند و به آن‌ها کمک می­‌کند بِلا درنگ مشکلات خود را رفع کنند. این همکاری بواسطه‌ی شرکت­‌های دانش بنیان امکان مدیریت اختلالات موجود در صنعت را برای کسب و کارها فراهم کرده و به علاوه نوآوری در زمینه­‌هایی چون خدمات و تجارب مشتریان، عملکردها، تعهدات کارکنان و دستیابی به بازارهای جدید را ممکن می‌­سازد. در کل دانش و ایده­‌های نو، خلاقیت و ریسک پذیری؛ از مزایای این شرکت­‌ها محسوب می­‌شود.

 

ضرورت همکاری بین شرکت­‌های دانش بنیان و شرکت­‌های صنعتی بزرگ

این مسئله که شرکت‌­ها به هنگام تلاش برای شکوفایی یک نوآوری تحول آفرین داخلی با مشکلاتی مواجه می‌­شوند، حقیقی است که بواسطه‌ی تحقیق و تجربه به اثبات رسیده است. دلایل متعددی از جمله دلایل ساختاری، شناختی و رفتاری برای این مسئله ارائه شده است.

در مقابل، شرکت­‌های دانش بنیان این نوع خلاقیت را در تمامی صنعت‌­ها در سراسر جهان رهبری می‌­کنند. یک اکوسیستم خوب به اثبات می‌­رساند که کسب و کارهای کوچک در کوتاه‌سازی چرخه‌ی نوآوری، بهره‌­برداری از تکنولوژی، تقویت مدل­‌های تجاری موجود و اختراع سریع و مؤثر مدل­‌های جدید، بهتر از کسب و کارهای بزرگ و صنعتی عمل می­‌کند. در نتیجه‌ همکاری بین شرکت­‌های دانش بنیان و شرکت­‌های صنعتی به یک ضرورت تبدیل شده است.

به اختصار می­توان گفت در حالی که شرکت­‌های بزرگ بیشتر متمایل به پذیرش ریسک­‌های برآورد شده بوده و شتاب کمتری دارند، شرکت‌­های نوآور بیشتر مشابه تیم­‌های کوچکی از شرکت­‌های دارای ساختار کم و سلسله مراتب ثابت هستند که سریع‌تر بوده و در صورت ضرورت مبنی بر برآوردن نیازهای بازار، بیشتر مایل به فائق آمدن بر مدل‌­های موجود می‌­باشند. این تفاوت‌­های عمده از عمده دلایل اهمیت ایجاد پلی ارتباطی بین شرکت­‌های دانش بنیان و شرکت‌­های صنعتی بزرگ می­‌باشد.

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا