هنگام راه‌ اندازی کسب و کار، زمان‌بندی همه چیز است

 

بسیاری نکات را باید هنگام اندیشیدن در مورد شروع کسب ‌و کار خود در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که یک طرح کسب ‌و کار، تأمین مالی، یک مکان ایده‌آل، بازار مناسب برای آنچه قرار است بفروشید و درک جامع از رقیب خود را دارید. چرا که این‌ها پیش‌نیازهای کاملاً مشخص‌ برای تلاش‌های کارآفرینی شما هستند. با این حال، یک عنصر بسیار مهم که بسیاری از صاحبان کسب ‌و کار هنگام راه‌اندازی کسب ‌و کار و مدیریت کسب‌ و کار خود نادیده می‌گیرند، زمانبندی است! شما باید از خودتان چند سؤال مهم بپرسید تا بفهمید که آیا ایده‌ی راه‌اندازی کسب‌ و کار در شرایط فعلی بازار مثمر ثمر خواهد بود یا خیر. با پاسخ به سؤالات زیر شروع کنید:
• اوضاع بازار و اقتصاد محلی چگونه است؟
تحقیقات خود را انجام دهید! اطمینان حاصل کنید که نیاز یا تقاضا برای محصول و یا خدمات در منطقه‌ای که می‌خواهید آن‌ها را عرضه کنید و قرار است کسب ‌و کار خود را در آنجا شروع کنید وجود دارد. به روند کسب و کار محلی بنگرید و هم‌چنین مشخص کنید که آیا یک محیط کارآفرینی قوی وجود دارد که به آن تکیه کنید. تحقیق در مورد جمعیت محلی از اهمیت فوق العاده‌ای در تعیین این مسئله برخوردار است که آیا برای کسب ‌و کارهای کوچک سازنده است؟ آیا کسب ‌و کارهای کوچک و یا استارت ‌آپ‌های دیگر موفق هستند؟ شما باید بازار موردنظر خود را بشناسید تا بتوانید جواب این سؤال‌ها را دهید.

• وضعیت رقابت کنونی در صنعت مشابه شما به چه صورت است؟
گاهی‌ اوقات رقابت می‌تواند به تلاش‌هایتان اعتبار بخشد. شما می‌توانید از رقبا به عنوان ابزاری برای بهبود یک محصول یا خدمات با شناسایی نقاط ضعف و قوت آنچه آن‌ها عرضه می‌کنند، استفاده کنید. در این صورت، شما باید از خود بپرسید آیا می‌توانید از آن‌ها پیشی بگیرید. آیا شما توانایی و منابع لازم را برای ایستادگی در برابر رقیب، دارید؟ در مقابل، شاید در این زمان رقابت بیش از حدی وجود داشته باشد. در صورت وجود چنین وضعیتی ، ممکن است زمان مناسب برای رقابت نباشد.

• آیا اکنون زمان مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار است؟
بدون در نظر گرفتن شرایط بازار، اقتصاد، رقابت و روندها، در نهایت شما هستید که باید در کسب ‌و کار خود موفق شوید. بنابراین، شاید مهم‌ترین سؤالی که باید درباره‌ی آن صادقانه به خود پاسخ دهید این است که آیا واقعا در حال حاضر آماده راه‌اندازی کسب ‌و کار هستید یا خیر؟ آیا شما واقعاً در زمینه‌ی محصول و یا خدماتی که امیدوارید به فروش برسانید متخصص هستید؟ و یا آیا می توانید زمان بیشتری را صرف یادگیری و کسب اطلاعات درباره صنعت خود کنید؟ متخصص بودن به دانش، تجربه و مهم‌تر از همه، شور و اشتیاق برای آنچه قرار است به فروش برسانید نیاز دارد. اما شما نیز باید در کسب ‌و کار و حسابداری تحصیلاتی داشته باشید و یا حداقل به گروهی از اندیشمندان با تجربه که آماده کمک به شما هستند، دسترسی داشته باشید. بسیاری افراد هستند که می‌توانند مجوز کسب‌ و کار بگیرند و یک دفتر و یا فضای خرده فروشی اجاره کنند. تعداد خیلی کمی از افراد هستند که می‌توانند صادقانه بگویند دانش، منابع و انگیزه کسب‌ و کار را هنگام ورود به بازار دارند. آیا شما هم برای موفقیت در کسب ‌و کار خود زمانبندی می‌کنید؟ آینده‌ی خود را با پاسخ به این سؤال که آیا شما دسترسی، پشتیبانی، منابع مالی و آمادگی انجام چالش برانگیزترین و با ارزش‌ترین سرمایه گذاری در طی زندگی خود را دارید، پیش‌بینی کنید.
با پاسخ به این سؤالات می‌توانید در مدیریت زمان صرفه‌جویی کرده و یک برنامه زمانبندی مناسب برای راه‌اندازی کسب ‌و کار خود طرح‌ریزی کنید.
اما پس از شروع کسب‌ و کار، مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین فرایندهای مدیریت کسب ‌و کار است که باید به آن توجه کرد. کارآفرینان اغلب روی مدیریت زمان تمرکز می‌کنند و آن را یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت در کسب‌ و کار خود می‌دانند. ‌در ادامه‌ی این مقاله به طور خلاصه به چند نکته‌ی مهم در مدیریت زمان اشاره می‌کنیم که لازم است در هر کسب ‌و کاری که هستید انجام دهید:
• اهداف خود را تعیین کنید
به انجام فعالیت‌هایی بپردازید که متناسب با اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت کسب‌ و کارتان هستند. برنامه‌ی کاری روزانه‌ی شما باید حول‌ محور وظایف و فعالیت‌هایی باشد که به طور مستقیم به ایجاد درآمد و رشد کسب‌ و کار شما مربوط هستند.

• وظایف و کارها را اولویت‌بندی کنید
سه یا چهار کار “مهم و ضروری” که امروز باید انجام دهید را بنویسید. هنگامی که هریک از این وظایف را انجام دادید آن را از لیست وظایف خارج کنید. انجام این کار به شما احساس موفقیت می‌دهد و به شما انگیزه می‌دهد به وظایفی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند نیز رسیدگی کنید.

• از قبل برنامه‌ریزی کنید
یکی از بدترین کارهایی که شما می توانید انجام دهید این است که روز کاری را بدون اندیشه و برنامه‌ای در مورد کارهایی که باید انجام دهید شروع کنید. چرا که فقط باعث می‌شود که از کاری به سراغ کار دیگر بروید و به ندرت کارها را به اتمام می‌رسانید و این امر باعث اتلاف وقت می‌شود. یکی از روش‌ها برای مدیریت زمان این است که از شب قبل برای فعالیت‌ها و کارهایی که باید روز بعد انجام دهید، برنامه‌ریزی کنید و با طرح و برنامه‌ای مناسب فعالیت‌های روز بعد را پیگیری کنید.
با انجام این کارها می‌توان مدیریت زمان را به حداکثر رساند و فرایند مدیریت کسب وکار را بهبود بخشید. پس اگر قصد راه‌اندازی کسب‌ و کاری را دارید با زمانبندی مناسب برای راه‌اندازی و مدیریت کسب‌ و کار به نحو احسنت می‌توانید اطمینان داشته باشید که در این عرصه موفق خواهید شد.

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا