۷ نکته برای آن که تیم حرفه‌‌‌ای تری داشته باشید

  • مدیریت کسب و کار

تا پیش از این اغلب این طور تصور‌ می‌شد که راز اصلی موفقیت در کسب و کار، ایده‌ی خوب است و اگر ایده باشد همه چیز برای رسیدن به موفقیت مهیاست! به تدریج با گسترش فضای استارتاپی و توسعه‌ی کسب و کارهای خصوصی معلوم شد که اگر چه بکر و خلاق بودن ایده، نقش مهمی در موفقیت آن دارد، اما «اجرا» بسیار مهم‌‌‌‌تر از ایده است. برای اینکه بیشتر این مسئله روشن شود،‌ می‌توانید نگاهی به فروشگاه‌های اینترنتی بیندازید و ببینید که ممکن است ده‌ها سایت در یک حیطه‌ی مشابه فعالیت کنند، اما به هرحال یکی از آن‌ها بیشتر از بقیه در کار خود موفق بوده است و این اهمیت چگونگی پیاده‌سازی ایده را به خوبی روشن‌ می‌کند. از آنجایی که پیاده‌سازی ایده‌ها توسط تیم‌های کسب و کار صورت‌ می‌گیرد، در این مقاله نکاتی را درباره‌ی اینکه بتوانید یک تیم حرفه‌‌‌ای داشته باشید، به شما خواهیم گفت.

۱) حساب جیبتان را داشته باشید!

قبل از هر چیز دستتان را توی جیبتان بکنید و ببینید چقدر پول دارید؛ یا بهتر است بگوییم یک موجودی از حسابتان بگیرید و ببینید که چقدر ته حسابتان پول مانده است! افرادی که‌ می‌خواهند با شما به عنوان مدیریت کسب و کار کار کنند به هرحال انسان هستند و برای گذران زندگی به پول نیاز دارند. این تصور را به افراد تیمتان ندهید که دارید از آن‌ها بیگاری‌ می‌کشید. البته وعده‌های آنچنانی هم به آن‌ها ندهید. به هرحال شرایط همکاری در کسب و کارهای مختلف، متفاوت است؛ اما مهم‌ترین نکته آن است که به هر ترتیبی شده قدردان زحمات افراد تیم باشید و آن‌ها را متوجه قدردانی خود کنید.

مدیریت کسب و کار

۲) از کارهای ویژه‌ی تیمتان تعریف دقیق داشته باشید

برای موفقیت در اجرای ایده اولین و مهم‌ترین نکته‌‌‌ای که باید به آن توجه کرد، یک تیم قوی است. قوی بودن یک تیم لزوماً به معنای شلوغ بودن یا تعداد بیشتر افراد نیست. ممکن است در تیم شما فقط دو نفر حضور داشته باشند اما قوی‌‌‌‌تر از تیم‌های چند ده نفره دیگر کار کنند. البته تعداد افراد تیم بسته به کار ویژه‌‌ای که برای کسب و کارتان تعریف کرده‌اید متفاوت است. اما در حالت معمول، اگر نیازی به افراد بیشتر ندارید، سعی کنید اطرافتان را بیخودی شلوغ نکنید. چون بعداً در مدیریت کسب و کار با مشکل مواجه‌ می‌شوید. قبل از شروع کار لیست حداقلی از کار ویژه‌‌هایی که حتماً باید به آن‌ها نیرو اختصاص داده شود، تهیه کنید. کلمه «حداقلی» به این خاطر است که بعداً در طول کار نیز امکان افزایش نیرو را دارید و بهتر است کسب و کارتان را با حداقل افراد شروع کنید و در طول کار در صورت نیاز افرادی را به مجموعه خود اضافه کنید.

مدیریت کسب و کار

۳) به مهارت‌های افراد توجه کنید

در انتخاب افراد تیمتان دقت کنید. هیچ‌گاه این فکر را به خود راه ندهید که در صورت نیاز کار ویژه‌های افراد را با هم جا به جا کنید و مثل آچار فرانسه در هرجایی از آن‌ها کار بکشید! درباره‌ی آچار فرانسه در قسمت بعد توضیح‌ می‌دهیم، اما این را بدانید که هر چه انجام کارها تخصصی‌‌‌‌تر جلو برود، مدیریت کسب و کارتان حرفه‌‌‌ای‌‌‌‌تر خواهد بود و موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد. تخصصی‌‌‌‌تر بودن کارها باعث‌ می‌شود تا ریسک کمتری متوجه کسب و کارتان شود و احتمال اشتباه به خصوص اشتباه‌های بزرگ به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

۴) به فکر یک آچار فرانسه باشید!

آچار فرانسه قادر است پیچ‌های با اندازه‌های مختلف را باز و بسته کند و شما هم برای باز کردن گره‌های پیچیده‌‌‌ای که در حین فرآیند کسب و کار ممکن است با آن‌ها مواجه شوید، حتماً به یک شخص نیاز دارید که توانایی‌های زیادی داشته باشد و بتواند کارهای کوچک و بزرگ زیادی را انجام دهد. به هرحال در هر کسب و کاری بعضی کارها هستند که کسی برای انجام دادنشان پیدا‌‌ نمی‌شود و یا مواقع ضروری پیش‌ می‌آید که نیاز است یک نفر بار بقیه را بر دوش بکشد. همان طور که آچار فرانسه در هر خانه‌‌‌ای لازم است، فردی با توانایی و انعطاف پذیری بالا نیز در هر کسب و کاری لازم است!

۵) انعطاف پذیر باشید

در کار خشکی به خرج ندهید؛ صبر کنید! این جمله ابداً به معنای بی نظمی در کار نیست! افراد زیادی هستند که نظم در کار را با بداخلاقی و تندی اشتباه‌ می‌گیرند. آن‌ها فکر‌ می‌کنند هرچه خشونت بیشتری به خرج دهند، تیمشان از آن‌ها حساب بیشتری‌ می‌برد و کارها بهتر انجام‌ می‌شود. در حالی که کاملاً برعکس است؛ اگر تیمتان حس خوبی نسبت به کاری که‌ می‌کنند، نداشته باشند، کار شما هم موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد. اعضای تیم شما انسان هستند و مثل بقیه انسان‌ها حق رفتن به مراسم‌‌هایی مانند جشن تولد، پیک نیک و… را دارند. پس اگر از شما مرخصی خواستند یا در بین ساعات کار با همکاران دیگر خوش و بش کردند و بگو و بخند داشتند، به آن‌ها گیر ندهید. سعی کنید تا حد ممکن با اعضای تیمتان کنار بیایید. البته تا جایی که به پیشبرد کارهایتان لطمه‌‌‌ای وارد نشود.

۶) روحیات افراد را در نظر بگیرید

شما در مسیر موفقیت به روحیه‌های متفاوتی نیاز دارید. انسان‌های بداخلاق‌ می‌توانند جدیت کارتان را تضمین کنند و انسان‌های تنبل‌ می‌توانند کوتاه‌ترین راه ممکن برای انجام کارهای دشوار را پیدا کنند. انسان‌های خوش اخلاق و گرم‌ می‌توانند روابط عمومی شما را بالا ببرند و انسان‌های ساکت‌ می‌توانند درباره چالش‌های جدی کسب و کارتان تمرکز کنند. از آن مدیرهایی نباشید که فقط خودشان را قبول دارند و انتظار دارند همه افراد را با روحیات خود تطبیق دهند. جمله‌‌هایی مانند «من همینم که هستم» و «کار همین است که هست؛‌ می‌خواهی بخواه و‌‌ نمی‌خواهی برو!» را هرگز حتی در مواقع عصبانیت به کار نبرید. افرادی که با شما کار‌ می‌کنند انسان‌‌هایی با روحیه‌های متفاوت هستند و مدیر خوب مدیری است که بتواند این روحیات و تیپ‌های شخصیتی متفاوت را مدیریت کند. مدیریت کسب و کار یعنی استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل.

۷) به افراد اجازه اشتباه کردن بدهید

همیشه چیزهای مهم‌تری هم از کار هست. فرقی‌‌ نمی‌کند مدیر یک تیم باشید یا یکی از اعضای آن؛ در هرمقام و هر مسئولیتی که هستید به انسانیت از همه چیز بیشتر اهمیت دهید. اعضای تیمتان را درک کنید و حدی از اشتباه‌های معمول را برای آن‌ها به رسمیت بشناسید. اشتباه‌ها اگر چه هزینه‌‌هایی دارند، اما دستاوردهایی هم دارند که به هرچه بهتر شدن کسب و کارتان کمک‌ می‌کنند. در هنگام اشتباهات با اعضای تیم به تندی پرخاش نکنید و اگر در جایگاه مدیریت کسب و کار هستید هیچ‌گاه از موضع بالاتر آن‌ها را ملامت نکنید. اعضای تیم‌تان اگر بتوانند به عنوان یک دوست روی شما حسب کنند، کارهایشان را با جدیت و انگیزه بیشتری انجام خواهند داد.

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا