چگونگی خلق ایده‌ی یک کسب و کار در شش مرحله‌ی ساده

  • استارت آپ | چگونگی خلق ایده‌ی یک کسب و کار در شش مرحله‌ی ساده

انسان‌های خلاق بسیاری وجود دارند که ذهنشان همواره پر از ایده‌های ناب برای راه‌اندازی یک استارت آپ جدید و در پی آن کارآفرینی است. به نظر می‌رسد آن‌ها هر لحظه در پی یافتن و پیاده‌سازی ایده‌های جدید بوده و تمام ‌وقتشان در حالی سپری می‌شود که مشغول پژوهش، بحث، بررسی و تحلیل هستند. زندگی این دسته از افراد، همانند یک چالش بی‌پایان برای مدیریت ایده و انتخاب یکی از هزاران روش برای تبدیل یک فکر جدید به واقعیت است.

اما سؤال اصلی این است که آیا روش مشخصی برای مدیریت ایده با هدف راه‌اندازی یک استارت آپ جدید و سپس کارآفرینی وجود دارد؟

پاسخ این است که اگر ایده‌پردازی با روش‌های درست و علمی صورت گیرد و دانش کافی به‌ منظور مدیریت ایده تا به ثمر نشستن آن وجود داشته باشد، می‌توان امید داشت هر ایده‌ای تبدیل به استارت آپ می‌شود. اما ایده‌پردازی و هدایت آن به سمت کارآفرینی و تولید یک محصول واقعی نیازمند توجه به موارد زیر است:

  • بدون محدودیت ایده پردازی شود
  • داشتن علم کافی در زمینه ای که در آن ایده پردازی میشود
  • توانایی ارتباط و اتصال نقاط مرتبط به هم در علوم مختلف
  • امکان آزمایش ایده مطرح شده وجود داشته باشد
  • زمان تبدیل ایده به محصول مشخص باشد
  • همواره پاسخ به سوال “آیا این ایده خوب است؟” مثبت باشد

بدون محدودیت ایده‌پردازی شود

ایده‌های جدید به‌ صورت یک منبع تمام ‌نشدنی و بی‌ پایان در همه‌جا وجود دارند و بازار منتظر تبدیل این ایده‌ها به استارت آپ و عرضه‌ی آن‌ها به انسان‌ها است. ایده‌های جدید در تمام جهان و در تک‌تک لحظه‌ها توسط کسانی که به دنبال آن هستند جستجو و یافت می‌شوند. این ایده‌ها می‌توانند کوچک یا بزرگ، ساده یا پیچیده باشند. توجه به یک فکر خلاقانه و مدیریت یک ایده، هرچند کوچک می‌تواند آن را به یک استارت آپ بزرگ تبدیل و از ایده پرداز یک کارآفرین بسازد. ایده‌ها برای ظهور نیاز به زمان و مکان خاصی ندارند. یک ایده‌ی موفق می‌تواند در حالی به ذهن یک انسان برسد که او در حال تفریح کردن است. محصول جدید می‌تواند حاصل اندیشیدن ایده‌پردازی باشد که در پس یک مفهوم موجود، به یک زمینه‌ی کاملاً جدید می‌اندیشد. ایده‌های خلاقانه می‌توانند از ترکیب دو رشته یا علم کاملاً ناهمگون و به‌ظاهر بی‌ربط، یک محصول همگون پدید آورند و آن را به زمینه‌ی کاری جدیدی تبدیل کنند. آنچه این آرزو را محقق می‌کند پرداختن به بی‌شمار فکر خلاقانه و مدیریت ایده است.

 

داشتن علم کافی در زمینه ای که در آن ایده‌پردازی می‌شود

به‌طورکلی ایده‌های ناب از حقایق شناخته ‌شده به وجود می‌آیند نه به‌صورت تصادفی. صاحبان کسب ‌و کارهایی که به تولید ایده‌های جسورانه‌ی خود پرداخته‌اند همواره دارای سطح بالایی از دانش حاصل از مطالعه، آموزش و تجربه  بوده‌اند. بسیاری از دستاوردهای امروز بشر ناشی از بکارگیری آموزش‌های اولیه و تجارب پیشینیان بوده است که شالوده و بنیاد درک بهتر از موضوع را فراهم می‌کند.

پس برای مدیریت ایده از لحظه‌ی خلق شدنش در ذهن تا تبدیلش به یک استارت آپ باید دانش و علم کافی در زمینه‌ی آن وجود داشته باشد.

توانایی ارتباط و اتصال نقاط مرتبط به هم در علوم مختلف

نبوغ در کارآفرینی در حقیقت به معنی توانایی انسان در برقراری ارتباط و ایجاد اتصال بین دو یا بیشتر علم گوناگون است. وقتی چند موضوع مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، حقایق روشنی پدیدار می‌شود که ممکن است تا پیش از آن هرگز دیده نشده باشد. مواردی که می‌توان آن‌ها پایه‌ریزی کرده، گسترش داده و از آن‌ها به‌عنوان ایده‌هایی برای کارآفرینی استفاده کرد.

به‌ عنوان ‌مثال وقتی ۶۰ سال پیش شیمی‌دان معروف Tracy Hall برای اولین بار ایده‌ی تولید الماس‌های مصنوعی را مطرح و آن را به کاربست، فرآیند دست‌یابی خود به فرمول مربوطه را به این شکل شرح داد که:

” الماس‌ها در طبیعت به این صورت تشکیل می‌شوند:

  1. یک فرآیند شیمیایی
  2. فشار شدید
  3. حرارت قابل‌توجه

با دست‌ به ‌دست دادن این عوامل، اتم کربن در زیر زمین تبدیل به الماس می‌شود. پس اگر بتوان به کمک ابزارهایی این عوامل را روی زمین در کنار یکدیگر قرار داد، می‌توان الماس مصنوعی تولید کرد.”

او توانسته بود اجزای یک فرآیند را در علوم مختلف به هم پیوند بزند و اکنون ایده‌ی او میلیون‌ها تن الماس مصنوعی، تولید می‌کند و در صنایع مختلفی همچون برش شیشه، سنگ‌تراشی و حفاری در سراسر دنیا به فروش می‌رسد.

امکان آزمایش ایده مطرح‌شده وجود داشته باشد

افرادی مثل دکتر Tracy Hall که ایده‌هایشان به فرصتی برای کارآفرینی تبدیل‌شده است، به دنبال آنچه به ‌عنوان روش‌های علمی، شناخته‌شده است رفته‌اند. این روش یک فرآیند است که با مشاهده‌ی یک وضعیت شروع می‌شود. این وضعیت ممکن است یک مشکل یا موقعیت جدید باشد. ناظر این شرایط در مورد یک رخداد از خود سؤال می‌کند و چرایی، منجر به جمع‌آوری اطلاعاتی می‌شود که بتواند موضوعی را شرح دهد. این فرآیند باید با یک‌ راه‌حل تست ‌شده آزمایش و از آن نتیجه‌گیری شود. در نهایت همه‌ی ایده‌های بزرگ و موفق از طریق روش‌های علمی کشف ‌شده‌اند. روش‌هایی که آزمایش و سعی خطا کردن در مورد ایده، یکی از مراحل مهم و حیاتی آن است.

زمان تبدیل ایده به محصول مشخص باشد

بعضی از ایده‌های نوآورانه برای رفع نیازهای امروز مصرف‌کنندگان طرح می‌شوند و بعضی از ایده‌ها امروز تصور و پرداخت می‌شوند، اما برای رفع نیازهای آتی انسان‌ها است. به ‌عنوان ‌مثال شرکت زیراکس یکی از مجموعه‌هایی است که شعارش همواره “تجهیز دفاتر کاری آینده” بوده است. برای همین قبل از گسترش نیاز سازمان‌ها و اداره‌ها به دستگاه‌های پیشرفته‌ای چون پرینترهای لیزری، دستگاه چاپ عکس و فیبرهای نوری اقدام به تولید و عرضه‌ی آن‌ها به بازار کرده است.

بسیاری از محصولاتی که هم ‌اینک مورد استفاده‌ی انسان‌ها است، ایده‌هایی بوده‌اند که حداقل سی سال پیش به آن‌ها فکر شده است.

همواره پاسخ به سوال “آیا این ایده خوب است؟” مثبت باشد

هیچ ایده‌ی تجاری تا زمانی که منجر به تولید استارت آپ و کارآفرینی نشود و محصولی نداشته باشد که کاربران آن را بخرند، ایده‌ی خوبی نخواهد بود. برخی از ایده‌ها بسیار سودآورند و برخی دیگر شکست‌خورده. ایده پرداز باید بیاموزد وقت، انرژی و پول خود را صرف ایده‌های شکست‌ خورده و ناموفق نکند. در پایان راه مدیریت ایده، محصول قابل قبولی تولید می‌شود که همواره افرادی مشتاق و منتظر خریدن آن هستند. هدف ایده‌پرداز در نهایت انتخاب بهترین آن‌ها در میان چندین گزینه‌ی موجود و تبدیل آن به استارت آپ خواهد بود.

در نهایت توجه به نکات ذکرشده منجر به تولید ایده‌های بزرگ و کارآمد می‌شود،اما توصیه‌ای نیز برای ایده پردازان وجود دارد و آن این است که:

“به مشکلات و موانع موجود در اطراف خود به‌عنوان فرصت‌هایی برای ایده پردازی نگاه کنید و نسبت به ایده‌های خود غیرت داشته باشید.آن‌ها برای شما هستند.”

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا