چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو، در روزهای ۵ و ۶ مرداد ماه با محوریت نوآوری باز و انتقال دستاوردهای فناورانه از شرکت‌های کوچک به صنایع بزرگ، در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد. همانطور که پیش از این اعلام شد، در کنار جریان اصلی برنامه‌های مجمع، چهار کارگاه آموزشی نیز برگزار می‌گردد که به مطالب کاربردی‌تر بحث رسوخ فناوری به صنعت و همکاری‌های فناورانه میان شرکت‌ها خواهد پرداخت.

مطابق برنامه اعلام شده، دومین کارگاه روز دوم مجمع، با عنوان “جستجوی مزیت رقابتی در زنجیره ارزش جهانی صنعت: مفاهیم و تکنیک‌ها” و از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ برگزار خواهد شد. امروزه تولید و مصرف محصولات به ویژه محصولات با فناوری بالا، اغلب با فاصله جغرافیایی زیاد از هم صورت می‌گیرد که این موضوع ضمن فراهم نمودن امکان تقسیم و پراکنده شدن فعالیت‌ها بین شرکت‌های مستقر در مناطق جغرافیایی مختلف جهان، سبب توجه بیشتر بنگاه‌ها به حضور در زنجیره‌های ارزش جهانی شده است. به طور کلی زنجیره ارزش، زنجیره‌ای است که همه فعالیت‌های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل می‌شود. در کنار رویکردهای قائل به تولید کالاهای استاندارد با پایین‌ترین قیمت، رویکردی معطوف به نوآوری نیز وجود دارد که بنگاه‌های کوچک و متوسط، می‌توانند برای حضور در زنجیره‌های ارزش جهانی از آن بهره گیرند. رویکرد دوم، اگرچه مستلزم صرف هزینه‌های بیشتر جهت بهبود فرایندها و محصولات از طریق نوآوری است، ولی شرایط حضور مستمر و همچنین خلق ارزش افزوده بیشتر را برای این بنگاه‌ها فراهم می‌سازد. افزایش رقابت‌پذیری از طریق اتخاذ این رویکرد مستلزم شناخت زنجیره ارزش صنعت مورد فعالیت و همچنین توانمندی بنگاه برای تحلیل حلقه‌های مختلف آن در سه بعد بازیگران زنجیره، ارتباطات میان آن‌ها و محیط رقابت است. این موضوع می‌تواند به ویژه برای بنگاه‌های با فناوری بالا، جهت ورود به زنجیره ارزش جهانی و ارتقا در آن مفید واقع شود. سخنران و مدرس این کارگاه، دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیأت مدیره شرکت مشاوران مدیریت عمید، می‌باشد. ایشان علاوه بر اینکه مدیر یکی از گروه‌های اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست‌گذاری هستند، سابقه فعالیت به عنوان فعالیت به عنوان مدیر تیم‌های مطالعات فناوری و مدیر پروژه در پروژه‌های تدوین سندهای راهبردی حوزه‌های مختلف فناوری از قبیل انرژی‌های تجدیدپذیر، محیط زیست و … را دارا می‌باشند.

سرفصل‌های این کارگاه شامل موارد زیر می‌گردند:

  • معرفی رویکرد زنجیره ارزش و انواع زنجیره ارزش
  • مفهوم ارتقا در زنجیره ارزش جهانی
  • تکنیک های ارتقا در هر یک از انواع زنجیره ارزش
  • چگونگی شناسایی و تحلیل زنجیره توسط شرکت‌ها
  • برنامه‌ریزی اقدامات ارتقا