بخش سوم: مؤسسه اینوسنتیو

سازمان‌های موفق و نوآور در جهان امروز نیاز به راه‌های بهتر، سریع‌تر و مقرون به‌صرفه‌تری برای حل مشکلات خود دارند. این سازمان‌ها نوآوری را با دو هدف رشد در کسب‌وکار و کاهش ریسک دنبال می‌کنند. مؤسسه اینوسنتیو[۱] در سال ۲۰۰۱ باهدف ارائه‌ی خدمات درزمینه‏ی نوآوری باز[۲] راه‌اندازی شد. این مرکز با اتصال سازمان‌ها به منابع مختلفی مانند مشتریان، شرکا و حل‌کنندگان مسئله، مشکلات کلیدی این سازمان‌ها را حل می‌کند. در میان مشتریان این مرکز، دولت‌هایی همچون ایالات‌متحده آمریکا، انگلستان و آلمان و نیز شرکت‌های بزرگی همچون الی لیلی[۳] (از شرکت‌های مهم و پیشرو در صنعت دارو) و ناسا[۴] وجود دارند.

ایده شکل‌گیری اینوسنتیو در سال ۱۹۹۸ توسط آلف بینگهام[۵] و آرون شاخت[۶] مطرح شد. این ایده در جلساتی با استفاده از روش طوفان فکری[۷] و با تمرکز بر ترویج استفاده از اینترنت در کسب‌وکارها توسعه پیدا کرد. اینوسنتیو به دلیل احساس نیاز شرکت الی لیلی برای شتاب بخشیدن به فرایند نوآوری برای ارائه داروهای نوین به بازار و پایش دستاوردهای زیستی و دارویی در دنیا ایجاد شد و درنهایت، به‌عنوان مرکز نوآوری باز این شرکت، رسماً آغاز به کار کرد.

امروزه اینوسنتیو به‌صورت خصوصی اداره می‌شود و تاکنون بیش از ۲,۰۰۰ چالش توسط این پلتفرم مدیریت شده است. این چالش‌ها حوزه‌های مختلفی از شیمی، کسب‌وکار، آمار، ریاضی و غیره را شامل می‌شوند. جامعه مخاطبان اینوسنتیو با در نظر گرفتن مشارکت شرکای استراتژیکش مانند نشریه اکونومیست[۸] به ۱۲ میلیون نفر می‌رسد.

تخصص اینوسنتیو متصل کردن متقاضیان راه‌حل مانند شرکت‌های تجاری، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی به ارائه‌دهندگان راه‌حل همچون افراد یا شرکت‌های نوآور است به شکلی که مشکلات نوآوری، بهتر و سریع‌تر حل شوند. به عبارت ساده‌تر، سازمان‌ها مشکلات خود را ارسال می‌کنند و حل‌کنندگان برای آن‌ها راه‌حل ارائه می‌دهند. در انتها به برندگان ارائه‌دهنده راه‌حل جوایز نقدی تعلق می‌گیرد.

یکی از بخش‌های کلیدی سایت اینوسنتیو، «مرکز حل چالش» است. در این بخش، متقاضیان و حل‌کنندگان مشکل می‌توانند فهرست چالش‌های ثبت‌شده در پلتفرم آنلاین اینوسنتیو را مشاهده کنند. سازمان‌های متقاضی چالش‌های خود را در این قسمت ارسال کرده و جایزه مالی قابل‌توجهی را به بهترین راه‌حل می‌دهند.

اینوسنتیو بخش دیگری با عنوان «ایده‌پردازی» دارد که با ایجاد یک طوفان فکری جهانی برای تولید یک ایده، احتمال موفقیت در حل مشکل را افزایش می‌دهد. این ایده‌ها می‌توانند برای راه‌اندازی یک خط تولید جدید، راه‌حل‌های خلاقانه مشکلات فنی، طراحی نرم‌افزارهای جدید تجاری برای محصولات فعلی یا حتی یک ایده بازاریابی برای جذب مشتریان جدید باشند. در میان تمام ایده‌ها، حداقل یک ایده مناسب برگزیده می‌شود و جایزه نقدی قابل‌توجهی به آن اهدا می‌شود. برای محافظت و رفع نگرانی در خصوص سرقت ایده‌ها، تمامی ایده‌های ارسال‌شده تحت پوشش قوانین مالکیت فکری (همچون امتیاز لیسانس غیر انحصاری[۹]) قرار می‌گیرند.

از طرفی بعضی از چالش‌ها، پاسخ عملی و آزمودنی ندارند و امکان‌پذیر بودن آن‌ها مشخص نیست؛ یک راه‌حل برای این چالش‌ها مواردی همچون توضیحات جزئی در خصوص مفهوم راه‌حل، رویه‌های حمایت، الزامات یک ایده خوب برای تبدیل‌شدن به محصول واقعی و ارائه خدمات فنی برای راه‌حل است. در پلتفرم اینوسنتیو بخشی با عنوان «چالش‌های نظری» وجود دارد که به چنین راه‌حل‌هایی اختصاص یافته است. برای دریافت جایزه، راه‌حل‌ها باید تمام معیارهای مطرح‌شده در چالش موردنظر را برآورده کنند. بسته به نوع چالش، حل‌کنندگان مالکیت معنوی خود را به‌صورت انتقال یا لیسانس به سازمان موردنظر می‌دهند.

برای راه‌حل‌هایی که جنبه‌ی عملیاتی آن‌ها بسیار مهم باشد، بخشی با عنوان «احیای عملی[۱۰]» در نظر گرفته شده است که پاسخ‌دهندگان به چالش را در جهت ساخت نمونه غیرتجاری یا نمونه اولیه راه‌حلشان کمک می‌کند.

اما قسمت مهم پلتفرم آنلاین اینوسنتیو، «اتاق پروژه» نام دارد که اعضاء از طریق آن می‌توانند ارتباطات امن و محرمانه برقرار کنند. این اتاق‌های پروژه برای حل چالش‌هایی تشکیل شده است که گروهی از حل‌کنندگان به‌عنوان یک تیم در آن‌ها همکاری می‌کنند. بعضی از چالش‌ها ذاتاً به مهارت و دانش حل‌کنندگان گوناگون نیاز دارند؛ درنتیجه، این‌گونه همکاری‌ها شانس موفقیت در حل چالش‌ها را افزایش می‌دهد. در این حالت، مالکیت معنوی و جایزه بین اعضای تیم تقسیم می‌شود.

ازآنجایی‌که اینوسنتیو رویکرد باز نسبت به نوآوری را محور فعالیت‌های خود قرار داده است، طبیعتاً خط و مشی استراتژیک آن در جهت همکاری با شرکت‌های دیگر خواهد بود. در این راستا، این مؤسسه شرکای استراتژیکی دارد که در فرایندهای نوآوری باز، جمع‌سپاری[۱۱] و رویدادهای جایزه ثابت[۱۲] با آن‌ها همکاری می‌کند. مهم‌ترین شرکای استراتژیک اینوسنتیو را شرکت شم‌آکسون[۱۳]، انجمن سلطنتی شیمی[۱۴]، شرکت‌های مشاوره مدیریت استراتجس[۱۵] و بوز‌آلن‌همیلتون[۱۶] و انتشارات اسپرینگر نیچر[۱۷] تشکیل می‌دهند.

معرفی کارگزاران واسطه‌ی انتقال فناوری – بخش سوم مؤسسه اینوسنتیو

اینوسنتیو تاکنون در حوزه‌هایی همچون کسب‌وکار، شیمی، دارو، علوم کامپیوتر، طراحی مهندسی، غذا، نوآوری اجتماعی و غیره، فعال بوده است. طبق آماری که این مؤسسه خود ارائه می‌دهد، تاکنون بیش از ۳۵۵,۰۰۰ نفر از تقریباً ۲۰۰ کشور مختلف در پلتفرم آنلاین آن‌ها ایده‌پردازی و راه‌حل‌های خود را ارائه کرده‌اند. بیش از ۲,۰۰۰ چالش تاکنون در پلتفرم ثبت شده و بیش از ۵۰۰,۰۰۰ اتاق پروژه برای این چالش‌ها تشکیل شده است. به برندگان این چالش‌ها تاکنون بیش از ۴۰ میلیون دلار جایزه پرداخت شده که دامنه جوایز پرداختی به هر نفر بین ۵,۰۰۰ تا ۱ میلیون دلار است. آمار نشان می‌دهد که تقریباً ۸۵% از کل چالش‌های ثبت‌شده در پلتفرم، با موفقیت به راه‌حل موردنظرشان دست‌یافته‌اند.

[۱] Innocentive

[۲] Open Innovation

[۳] Eli Lilly

[۴] NASA

[۵] Alph Bingham

[۶] Aaron Schacht

[۷] Brainstorming

[۸] Economist

[۹] Non-Exclusive Licence Grant

[۱۰] Reduction to Practice (RTP)

[۱۱] Crowdsourcing

[۱۲] Prize Competition

[۱۳] ChemAxon

[۱۴] Royal Society of Chemistry

[۱۵] Strategos

[۱۶] Booz Allen Hamilton

[۱۷] Springer Nature