بخش دوم: مؤسسه بی‌تومچ

بی‌تو‌مچ[۱] خود را اولین شبکه خصوصی تبادل فناوری بین‌المللی معرفی می‌کند که باهدف ایجاد ارتباط بین فناور و متقاضی در سال ۲۰۰۷ میلادی در کشور اتریش تأسیس شده و روش کار آن برگزاری رویدادهای کارگزاری بین متقاضی و فناور است؛ به‌عبارت‌دیگر، این سایت پلتفرم آنلاینی برای خدمات کارگزاری ارائه می‌دهد. در این راستا، بی‌تومچ مأموریت سازمانی خود را، «ارائه بهترین تجربه و ارزش به شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان رویدادهای کارگزاری» می‌داند.

حوزه‌های کاری این سایت از تنوع زیادی برخوردارند و مواردی مانند مواد نانو، ساختمان و ساخت‌وساز، ترافیک، خودرو، انرژی‌های تجدید پذیر، محیط‌زیست، صنایع فضایی، فناوری اطلاعات، ارتباطات، الکترونیک و مخابرات، مواد غذایی و کشاورزی را در برمی‌گیرد. این مؤسسه تاکنون ۱۶۰۲ رویداد برگزار کرده است.

معرفی کارگزاران واسطه‌ی انتقال فناوری – بخش دوم مؤسسه بی‌تومچ

پلتفرم آنلاین بی‌تومچ امکاناتی نظیر ثبت‌نام آنلاین، انتخاب و رزرو جلسات دوجانبه آنلاین، برنامه‌ریزی جلسات به‌صورت خودکار و بازخورد گیری آنلاین از رویدادها را فراهم می‌کند. فرایند استفاده از این پلتفرم از ۶ گام زیر تشکیل شده است:

  1. ثبت‌نام:

از ۱۲ تا ۱ هفته قبل از برگزاری رویداد، متقاضیان می‌توانند ثبت‌نام و پروفایل‌هایی را تکمیل کنند. در این پروفایل‌ها، شرکت‌کنندگان نوع درخواست یا تقاضای خود را از شریک موردنظرشان اعلام می‌کنند. سپس این پروفایل‌ها انتشار می‌یابد تا اعضاء بتوانند شریک مناسبی برای خود انتخاب کنند. فرصت انتخاب از ۱۰ روز تا ۱۲ ساعت قبل از آغاز رویداد است. درنهایت اعضاء فهرست تمامی شرکت‌کنندگان، زمان و مکان برگزاری جلسات را دریافت می‌کنند.

  1. تبلیغ رویداد:

بی‌تومچ خبرنامه ماهانه‌ای را به شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان عضو ارسال می‌کند که در آن به تبلیغ و معرفی رویدادهای می‌پردازد.

  1. مدیریت شرکت‌کنندگان:

بستر نرم‌افزاری سایت بی‌تومچ فرایند مدیریت اطلاعات دریافت شده در هنگام ثبت‌نام را ساده و اثربخش می‌کند. همچنین، مجموعه اطلاعات شرکت‌کنندگان را می‌توان در قالب‌های پراستفاده همچون اکسل[۲] دریافت کرد.

  1. ارسال ایمیل:

برگزاری یک رویداد شبکه‌سازی موفق نیاز به ارتباط و تعامل با شرکت‌کنندگان دارد. این ارتباط به‌وسیله موتور پستی قدرتمند و انعطاف‌پذیر بی‌تومچ بسیار ساده و بهینه شده است.

  1. برنامه‌ریزی ملاقات:

بی‌تومچ می‌تواند ۴۰۰ ملاقات را تنها در ۵ ثانیه برنامه‌ریزی کند. این مؤسسه از نرم‌افزار خودکاری برای برنامه‌ریزی استفاده می‌کند.

  1. ارزیابی بازخوردها:

پس از برگزاری رویداد، از شرکت‌کنندگان در این خصوص که آیا رویداد مطابق خواسته آن‌ها بوده است؟ و چه پیشنهادهایی را برای بهبود آن توصیه می‌کنند، نظرخواهی می‌شود. لینک بازخورد از طریق ایمیل به شرکت‌کنندگان فرستاده می‌شود و به‌طورمعمول در مدت‌زمان حدود ۱۰ روز، حدود ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان بازخورد خود را ارسال می‌کنند. پلتفرم آنلاین بی‌تومچ بازخوردهای دریافت شده را جمع‌آوری و به‌صورت خودکار خلاصه‌هایی کاربردی از آن‌ها تهیه می‌کند.

صفحه اختصاصی متقاضی چند هفته پیش از برگزاری رویداد افتتاح می‌شود و متقاضیان و بازدیدکنندگان می‌توانند خواسته‌های خود را با یکدیگر منطبق کنند. این پلتفرم امکان ملاقات شرکت‌کنندگان با چندین سازمان را در یک روز و در یک محل به همراه برگزاری جلسات رودررو با آن‌ها را فراهم می‌کند. شرکت‌کنندگان می‌توانند از فرم ثبت‌نام و فرم جستجوی آنلاین برای انتخاب شریک مناسب استفاده و جلسات را انتخاب می‌کنند.

از سوی دیگر، برگزارکنندگان می‌توانند پروفایل خود را به‌روز و ویرایش کنند و با شرکت‌کنندگان از طریق سیستم پیام‌رسانی داخلی پلتفرم ارتباط داشته باشند. برای برگزارکننده امکانات آنلاینی از قبیل ارسال داده‌ها، آماده‌سازی کاتالوگ پروفایل‌ها، ایجاد برنامه ملاقات و دریافت بازخورد وجود دارد.

پلتفرم آنلاین بی‌تومچ امکان سفارشی‌سازی برای شبکه‌ی داخلی یک سازمان را نیز دارد و از این طریق می‌توان این پلتفرم را با نیازهای یک سازمان هماهنگ کرد. همچنین، گروه توسعه‌دهنده‌ی بی‌تومچ به‌منظور سهولت بیشتر، اپلیکیشن اختصاصی این پلتفرم را نیز برای گوشی‌های هوشمند طراحی کرده‌اند.

اصلی‌ترین مشتریان این پلتفرم تاکنون اتحادیه اروپا[۳]، شبکه شرکت‌های اروپایی[۴] و شرکت سرمایه‌گذاری سی‌تی‌آی[۵] بوده‌اند. شرکت‌های بین‌المللی دیگری نیز از ۳۰ کشور جهان مشتری پلتفرم آنلاین بی‌تومچ هستند.

معرفی کارگزاران واسطه‌ی انتقال فناوری – بخش دوم مؤسسه بی‌تومچ

سخن پایانی

بی‌تومچ سابقه برگزاری رویدادهای کارگزاری متعددی میان شرکت‌های بین‌المللی را دارد و پلتفرم آنلاینی به‌منظور ایجاد همکاری میان سازمان‌های کوچک و بزرگ ایجاد کرده است. این سایت کار خود را از سال ۲۰۰۷ با طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار اختصاصی خود آغاز کرد و همین نرم‌افزار به مزیت رقابتی این شرکت و عامل موفقیت پایدار آن بدل گشت.

چابکی و اثربخشی از مهم‌ترین مشخصه‌های گروه هدایت‌کننده بی‌تومچ است. این گروه مدت‌زمان بسیاری را صرف مهندسی رویدادها و پشتیبانی از مشتریان خود کرده است. بی‌تومچ الگوی مناسبی در ایجاد پلتفرم‌های آنلاین مدیریت رویدادهای کارگزاری و انتقال فناوری میان شرکت‌ها است.

[۱]B2Match

[۲] Excel

[۳] European Commission

[۴] Enterprise Europe Network

[۵] CTI Invest