معرفی رویدادهای نوآوری:

بخش سوم: همایش جهانی نوآوری باز

سومین «همایش سالانه و جهانی نوآوری باز[۱]» به میزبانی مدرسه کسب‌وکار ESADE در شهر بارسلون اسپانیا برگزار خواهد شد. در این رویداد که در روزهای ۱۵ و ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶ برگزار می‌گردد، بسیاری از چهره‌های شاخص دانشگاهی، شرکت‌های پیشرو و خبرگان فضای نوآوری باز گرد هم می‌آیند. کمک به شناسایی و توسعه‌ی بهترین پژوهش‌های نوین نظری و کاربردی در حوزه‌ی نوآوری باز، مهم‌ترین هدف این همایش است.

معرفی رویدادهای نوآوری: بخش سوم: همایش جهانی نوآوری باز مجمع اقتصاد فناوری نانو

دو دوره قبلی این همایش به ترتیب در ناپا ولی[۲] (سال ۲۰۱۴) و در سیلیکون ولی[۳] (سال ۲۰۱۵) در ایالات‌متحده آمریکا برگزارشده است. از متخصصان صاحب‌نام حوزه نوآوری باز که در دو دوره قبل حضور داشتند می‌توان هنری چسبرو[۴] (استاد دانشگاه برکلی که به‌عنوان پدر نوآوری باز شناخته می‌شود)، سولومون داروین[۵]، مارسل بوگرز[۶]، جول وست[۷]، فرانک فیلر[۸]، کریس توچی[۹]، ایکوجیرو نونوکا[۱۰] و تانگو ماتسوموتو[۱۱] (رئیس بخش آزمایشگاه‌های شرکت فوجیتسو[۱۲]) را نام برد. شرکت‌های صاحب‌نامی نیز در این همایش‌ها شرکت کردند؛ شرکت گوگل[۱۳] با پروژه گوگل ایکس[۱۴] خود که بسیاری از ایده‌های بلندپروازانه و نوآورانه خود را که در قالب این پروژه به‌پیش می‌برد در دوره دوم این همایش شرکت کرد. شرکت‌های دیگری از قبیل زیمنس[۱۵]، هواوی[۱۶]، نستله[۱۷]، ناین‌سیگما[۱۸] و … نیز از برندهای شناخته‌شده‌ای هستند که در دو دوره قبل شرکت کرده‌اند.

معرفی رویدادهای نوآوری: بخش سوم: همایش جهانی نوآوری باز مجمع اقتصاد فناوری نانو

مهم‌ترین موضوعاتی که در سومین دوره این همایش به آن‌ها پرداخته خواهد شد عبارت‌اند از:

  • نوآوری باز در عصر دیجیتال
  • سطوح متعدد تجزیه‌وتحلیل در نوآوری باز
  • مکانیسم‌های مالی و غیرمالی مؤثر در پیاده‌سازی نوآوری باز
  • نقاط ضعف و قوت سازمانی مؤثر در فرایند نوآوری باز
  • حالت‌های مختلف تجلی نوآوری باز: انجمن‌ها، شبکه‌ها، اکوسیستم‌ها، پیمان‌های همکاری و …
  • جمع سپاری، واسطه‌ها و دیگر راه‌های سازمان‌دهی نوآوری باز
  • نقش افراد در فرایند نوآوری باز
  • نقش مدیریت منابع انسانی در فرایند نوآوری باز
  • نقش فناوری‌ها در فرایند نوآوری باز
  • رابطه میان نوآوری باز، مدل کسب‌وکار و استراتژی
  • تأثیر دولت‌ها و نهادهای دولتی بر نوآوری باز
  • نقش نوآوری باز در کارآفرینی

به دلیل محتوای فراگیر، مخاطبان این همایش طیف وسیعی از افراد دانشگاهی تا متخصصان صنعتی را در برمی‌گیرد. مخاطبان اصلی همایش افراد زیر هستند:

  • مدیران ارشد نوآوری سازمان‌ها
  • اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان دکتری در حوزه نوآوری
  • مدیران بخش توسعه محصول و استراتژی سازمان‌ها
  • مشاوران نوآوری
  • واسطه‌های نوآوری
  • مدیران دولتی
  • محققان مؤسسات پژوهشی

عصر دیجیتال مؤلفه‌های نوینی را به وجود آورده است که به شکل چشمگیری بر روند تولید، به اشتراک‌گذاری، بازیابی و ذخیره‌ی داده‌ها، اطلاعات و دانش موجود در فضای سازمان‌ها، تأثیر دارد. در بسیاری از موارد، مدیران باید روش‌های سنتی مدیریت دانش را کنار بگذارند تا «نوآوری» در سازمان شکل گیرد؛ نوآوری که ممکن است منشأ آن داخل یا خارج از سازمان باشد؛ اما شواهد بسیاری وجود دارد که ثابت می‌کند نوآوری در عصر حاضر بدون همکاری با سایر سازمان‌های تأثیرگذار در محیط پیرامون شرکت، کار بسیار دشوار و در بسیاری از موارد غیرممکن است. در سومین دوره این همایش جهانی، با تمرکز بر اکوسیستم نوآوری در عصر دیجیتال، ویژه‌نامه‌ای با عنوان «نوآوری باز در عصر دیجیتال» با همکاری انجمن مدیریت تحقیق و توسعه منتشر می‌شود.

همایش امسال دارای یک بخش جایزه نیز است که در قالب «جایزه بهترین مقاله دانشجویی» و «بهترین پایان‌نامه دکتری» به افراد برنده اعطا می‌شود. همچنین افراد برنده در طی همایش فرصت می‌یابند تا اثر پژوهشی خود را ارائه دهند.

منابع

http://woic.corporateinnovation.berkeley.edu/

http://blog.openinnovation.net/

http://garwoodblog.corporateinnovation.berkeley.edu/

[۱] Annual World Open Innovation Conference (WOIC)

[۲] Napa Valley

[۳] Silicon Valley

[۴] Henry Chesbrough

[۵] Solomon Darwin

[۶] Marcel Bogers

[۷] Joel West

[۸] Frank Piller

[۹] Chris Tucci

[۱۰] Ikujiro Nonaka

[۱۱] Tango Matsumoto

[۱۲] Fujitsu

[۱۳] Google

[۱۴] Google X

[۱۵] Siemens

[۱۶] Huawei

[۱۷] Nestle

[۱۸] NineSigma