معرفی رویدادهای نوآوری:

بخش دوم: فروم سالانه نوآوری باز آمریکا

فروم سالانه نوآوری باز آمریکا عنوان گردهمایی است که سومین دوره آن در تاریخ ۵ تا ۷ آوریل ۲۰۱۶ در شهر بوستون در ایالت ماساچوست آمریکا برگزارشده است. این رویداد از سوی گروه فلمینگ[۱] و با مشارکت چند تن از چهره‌های شاخص دانشگاهی و صنعتی حوزه نوآوری برگزار می‌شود.

گروه فلمینگ در زمینه‌ی برگزاری رویدادهای متعددی در موضوعات نوآوری، توسعه محصول، تحقیق و توسعه، بازاریابی، مالی، نفت و گاز، فناوری اطلاعات و غیره فعال است. این گروه بسیاری از رویدادها را به‌صورت خبرنامه‌هایی که از نظر محتوی غنی و آموزنده هستند، تبلیغ می‌کند و فعالیت گسترده‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی لینکدین، توییتر و فیس‌بوک دارد. فلمینگ در کشورهای آمریکا، امارات متحده عربی، هند، سنگاپور و بسیاری از کشورهای اروپایی به برگزاری همایش‌های مختلف می‌پردازد.

در دو دوره گذشته این فروم بیش از ۲۰ نفر از رهبران شرکت‌های کوچک و بزرگ نوآور همچون آی‌بی‌ام و فوجیتسو شرکت داشته‌اند؛ همچنین سخنرانان برجسته‌ای از دانشگاه‌های برتر مانند هاروارد و ییل نیز به سخنرانی پرداخته‌اند.

مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در آخرین دوره این فروم بیشتر به نگاه آینده‌نگرانه به همکاری‌های فناورانه اختصاص داشت. این موضوعات شامل موارد زیر هستند:

  • چشم‌انداز آینده در بهره‌برداری از نوآوری باز
  • اجرا و پیاده‌سازی بهترین روش‌های موجود در حوزه‌ی نوآوری باز
  • تحلیل و ادراک کلان داده[۲]
  • شیوه‌های دستیابی به همکاری‌های موفق
  • همکاری‌های نوآورانه و انتشار و اشتراک (گرده‌افشانی) ایده‌ها[۳]
  • توسعه‌ی همکاری‌های بلندمدت

محتوای این فروم بر سخنرانی افراد دارای دانش و تجربه استوار است. سخنرانان با ارائه‌ی تجارب سازمان‌های درگیر در فرایند نوآوری باز در قالب مطالعه موردی[۴] ابعاد مختلف موضوع را تشریح می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در آخرین دوره این فروم مطالعه‌های موردی زیر بررسی‌شده‌اند:

  • مطالعه موردی «استراتژی آی‌بی‌ام واتسون هلث[۵]» – چگونه محصولی جدید را در کمتر از یک سال به بازار عرضه کنیم؟
  • مطالعه موردی شرکت زیراکس[۶] – چگونه همکاری‌های فناورانه را در صنایعی که با قوانین و مقررات بسیاری دست‌به‌گریبان هستند، انجام دهیم؟
  • مطالعه موردی فیزر[۷] – چگونه در راه ساختن و اجرای فرهنگ سازمانی گام برداریم که به تحقق نوآوری کمک کند؟

در کنار سخنرانی‌های سومین دوره فروم، برنامه‌های ویژه‌ای نیز تدارک شده بود. به عنوان مثال تور بازدید از «نمایشگاه بزرگ پژوهش، نوآوری، بورسیه تحصیلی و کارآفرینی[۸]» به همراه امکان ملاقات رودررو با برترین استارتاپ‌های حاضر در نمایشگاه یکی از برنامه‌های جانبی فروم بود. همچنین برنامه «ساعت ارائه استارت‌آپ[۹]» (که به استارت‌آپ‌های منتخب کمک می‌کند که محصولات خود را در یک ساعت به مؤثرترین نحو به مخاطبان ارائه کنند) و کارگاه نود دقیقه‌ای شرکت اینتل با موضوع «چگونه تفکر طراحی[۱۰] را به‌کارگیریم؟» از برنامه‌های دیگر سومین دوره فروم بودند.

سخنرانان سومین دوره فروم سه تن از مدیران مرتبط با حوزه نوآوری بودند:

  1. راجر چندلر[۱۱]: راجر چندلر مدیر بخش استراتژی و نوآوری گروه نرم‌افزار و خدمات شرکت اینتل است و مدت ۱۷ سال در رده‌های بالای مدیریتی در صنعت فعالیت داشته است. او شیوه‌ی تفکر طراحی را در سازمان خود پیاده کرده است و بیش از ۴۰۰۰ مدیر را در فرایند پیاده‌سازی تفکر طراحی در سازمان‌های مختلفی همچون اینتل، مک‌آفی و بسیاری دیگر به‌صورت مستقیم راهنمایی و هدایت کرده است.
  2. کریگ رینهارت[۱۲]: رینهارت مدیر بخش نوآوری و توسعه بازار در شرکت آی‌بی‌ام واتسون هلث[۱۳] است. او بیش از ۳۰ سال تجربه درزمینه‌ی ارائه‌ی راه‌حل‌های نوآورانه به بازار در صنعت بهداشت و درمان دارد. رینهارت آثار منتشرشده و سخنرانی‌های بسیاری درزمینه‌ی نوآوری، کارآفرینی و سلامت دارد.
  3. دبرا مانگون[۱۴]: مانگون سرپرست ارشد واحد نوآوری جهانی در شرکت فیزر[۱۵] (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی جهان) است. او سابقه زیادی در هدایت و به‌کارگیری تفکرات و توانمندی‌های نوآورانه به‌منظور ایجاد یک فرهنگ نوآورانه و کارآفرینانه در شرکت خود دارد.

مخاطبان اصلی این فروم عمدتاً مدیران ارشد نوآوری و تحقیق و توسعه، رؤسای بخش‌های فناوری و همکاری‌های فناورانه و توسعه محصولات در سازمان‌ها و سرپرستان ارشد سازمان‌ها در واحدهای بازاریابی و آینده‌پژوهی فناوری هستند.

فروم سالانه نوآوری باز آمریکا بازیگران بزرگ بازار را گرد هم می‌آورد و از این‌رو به‌عنوان یک مرکز تبادل دانش نوآوری شناخته می‌شود. در این فروم نه‌تنها امکان بحث و تبادل‌نظر درباره‌ی آخرین موضوعات و مباحث حوزه‌ی نوآوری باز وجود دارد، بلکه راه‌حل‌های عملی ارائه‌ شده از طریق مطالعه‌های موردی متعدد، میزگردها و پانل‌ها، به پیشبرد برنامه‌ی نوآوری باز در سازمان‌ها کمک شایانی می‌کند.

منابع

https://fleming.events/en/events/marketing/open-innovation-usa-conference

https://inomics.com/3rd-annual-open-innovation-boston

http://www.innoget.com/events/272/3rd-Annual-Open-Innovation-Boston-MA-US

[۱] Fleming Team

[۲] کلان ‌داده (به انگلیسی: Big data) اصطلاحی است که به مجموعه داده‌هایی اطلاق می‌شود که مدیریت، کنترل و پردازش آن‌ها فراتر از توانایی ابزارهای نرم‌افزاری در یک‌زمان قابل‌تحمل و مورد انتظار است.

[۳] Cross-Pollinating Ideas

[۴] Case Study

[۵] IBM WATSON HEALTH STRATEGY

[۶] Xerox

[۷] Pfizer

[۸] Research, Innovation, Scholarship and Entrepreneurship (RISE) Expo

[۹] Startup pitch hour

[۱۰] تفکر طراحی (به انگلیسی Design Thinking) از شیوه‌های نوین مدیریت به شمار می‌آید که روشی خلاق برای حل مشکلات با رویکردی انسان‌محور است. هدف تفکر طراحی، تطبیق نیازهای مردم با الزامات فنی و تکنیکی، همچنین با استراتژی کسب‌وکار است.

[۱۱] Roger Chandler

[۱۲] Craig Rhinehart

[۱۳] IBM Watson Health

[۱۴] Debra Mangone

[۱۵] Pfizer