نوآوری باز (قسمت اول)

نوآوری باز

قسمت اول: چرا نوآوری مهم است؟

چالش نوآوری موضوع تازه‌ای نیست. سازمان‌ها همواره ناگزیر بوده‌اند برای بقا و رشد خود به تغییر آن‌چه به بازار عرضه می‌کنند و تغییر در روش خلق و عرضه آن بیندیشند. اگرچه نوآوری هر روز بیش از پیش به عنوان ابزاری قدرتمند برای تضمین بقاء و رشد و نیز راهکاری مطمئن برای دفاع از موقعیت رقابتی شرکت‌ها شناخته می‌شود، اما موفقیت آن را با هیچ روشی نمی‌توان تضمین کرد. تاریخ نوآوری در فرآیندها و محصولات، مملو است از ایده‌هایی به ظاهر درخشان که در عمل شکست خورده‌اند. مشکل اینجا است که نوآوری در واقع انجام دادن کاری است که برای سازمان تازگی دارد و تنها راه برای آگاهی از موفقیت یا عدم‌موفقیت آن، انجام دادن آن است. در عین حال، پژوهش‌گران و صاحب‌نظران به دنبال روش‌های نظام‌مندی هستند که با مدیریت فرایند نوآوری و شناسایی عواملی که می‌توانند بر این فرایند تأثیرگذار باشند، ریسک سرمایه‌گذاری در زمینه نوآوری را کاهش دهند.

براساس پژوهش انجام گرفته در مؤسسه نستا[۱] سازمان‌هایی که در مدیریت نوآوری موفق‌ترند، نسبت به رقبای خود که در نوآوری شکست می‌خورند، به رشد دوبرابری در تعداد نیروی انسانی و فروش دست می‌یابند. همچنین مشخص شده است که  سازمان‌هایی که به طور پیوسته در مدیریت نوآوری موفق عمل می‌کنند نسبت به رقبای خود از نظر رشد، عملکرد مالی، ایجاد شغل و دیگر منافع اجتماعی نوآوری برتری دارند؛ اما مدیریت نوآوری کار ساده‌ای نیست و فرایندی نیست که خود به خود اتفاق بیفتد. انجام آن نیازمند مهارت و دانش است که تفاوت زیادی با تجربه و ابزارهای استاندارد مدیریت دارد.

موفقیت سازمان‌ها عمدتاً ریشه در مزیت رقابتی آنها دارد. مزیت رقابتی می‌تواند ناشی از اندازه، مالکیت دارایی‌ها و مانند آنها باشد، اما مزیت رقابتی برخاسته از نوآوری متعلق به سازمان‌هایی است که می‌توانند از دانش و مهارت‌های فناورانه و تجربه برای ایجاد نوآوری در محصولات خود (اعم از کالا یا خدمت) و نیز روش‌های توسعه و عرضه آنها استفاده کنند.

نوآوری، نه‌تنها در سطح هر بنگاه، بلکه به شکلی فزاینده به عنوان منشا رشد اقتصاد ملی اهمیت یافته است. نشریه بیزنس ویک[۲] ، که به طور منظم فهرست بنگاه‌های نوآور برتر جهان را منتشر می‌کند، دریافت که میانگین حاشیه سود ۲۵ بنگاه اول این فهرست در فاصله سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ معادل ۴/۳ درصد و این مقدار برای دیگر بنگاه‌های حاضر در شاخص جهانی اس‌اندپی[۳] تنها ۰/۴ درصد بوده است. به طور مشابه، میانگین بازگشت سرمایه سالانه برای شرکت‌های نوآور ۱۴/۳ درصد و برای سایر شرکت‌ها ۱۱/۳ درصد بوده است. بررسی مؤسسه مشاوره اینووارو[۴] نیز حاکی از آن است که در بنگاه‌های پیشگام در نوآوری ارتباط محکمی میان فعالیت‌های نوآورانه و عملکرد سازمان وجود دارد. پنج بنگاه برتر این بررسی (اپل، نوکیا، گوگل، آدیداس و رکیت بنکیسر[۵]) همه عملکرد نوآوری مختلف اما درخشانی دارند و بهای سهام آنها میان سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ از ۲۵ تا ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. موفقیت این شرکت‌ها به این بازه زمانی محدود نشده و طی هشت سال گذشته نیز بهای سهام آنها پیوسته افزایش کرده است.

مهم این است که داستان نوآوری و موفقیت رقابتی به شرکت‌های فناوری برتر ختم نمی‌شود؛ مثلا شرکت آلمانی ورث[۶] بزرگترین تولید کننده پیچ و مهره (و دیگر یراق‌آلات) در جهان با گردش مالی ۱۴ میلیارد دلار است. این شرکت به رغم فشار رقابت مبتنی بر قیمت شرکت‌های چینی توانسته است با تکیه بر نوآوری در محصول و فرایند (به ویژه در شبکه تامین خود)، همچنان پیشتاز باقی بماند.

نوآوری در حال تبدیل به یک مولفه کلیدی در سیاست‌گذاری اقتصادی است؛ مثلا، دفتر علم و نوآوری انگلستان[۷] نوآوری را «موتور اقتصاد مدرن» می‌داند که «ایده‌ها و دانش را به کالا و خدمت تبدیل می‌کند.» یکی از پایگاه‌های اینترنتی دولت استرالیا نیز چنین می‌نویسد: «شرکت‌هایی که برای نوآوری سرمایه‌گذاری نمی‌کنند آینده خود را به خطر می‌اندازند و اگر به دنبال راه‌حل‌هایی نوآورانه برای مسائل جدید نباشند، احتمال موفقیت کسب‌وکار آنها اندک است.»

در نهایت باید به خاطر داشت که مزیت‌های حاصل از نوآوری در سازمان به تدریج با تقلید دیگران رنگ می‌بازند. اگر سازمان نتواند نوآوری‌های بیشتر و بیشتری را عرضه کند، با پیشقدم شدن دیگران در تغییر محصولات و خدمات، فرایندهای عملیاتی یا مدل‌های کسب‌وکار، در معرض خطر عقب ماندگی قرار می‌گیرند (و بنگاه مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهد).

در بخش دوم این گفتار، ماهیت نوآوری و شیوه‌های مدیریت آن در سازمان معرفی می‌شود.

منابع

  1. Managing innovation: integrating technological, market, and organizational change, 4th , c2009.
  2. Mason, G., Bishop, K. and Robinson, C. (2009) Business Growth and Innovation. NESTA, London.
  3. Innovaro (2008) Innovation Briefing, Innovation Leaders 2008.
  4. Financial Times (2008) The nuts and bolts of innovation. Financial Times, 5 March.
  5. Department of Trad and Industry (2003) Competing in the Global Economy The Innovation Challeng, London.

[۱] NESTA

[۲] Business Week

[۳] S&P (Standard and Poor’s) Global Index

[۴] Innovaro

[۵] Reckit Benckiser

[۶] Wurth

[۷] UK Office of Science and Innovation

نوشته های مرتبط